Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Monday 9 January 2012

Semakin Ramai pemimpin PAS tidak hormati PARTI


Dahului parti : Saari Sungip diberi amaran

Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungip dipanggil dan diberi amaran supaya tidak mendahului parti berhubung soal pencalonan dalam parti.

Amaran itu diberikan dalam satu pertemuan dengan beliau semalam.

Saari (gambar) telah dipanggil untuk bertemu dengan Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Setiausaha Agong Datuk Mustafa Ali, Naib Presiden Salahuddin Ayub dan Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Ia ekoran kenyataan beliau berhubung soal percalonan bekas ahli PAS Datuk Dr Hasan Ali, yang dianggap mendahului parti.

“Beliau juga diingatkan agar lebih berhati-hati dengan sebarang kenyataan yang boleh mendatangkan kesan negatif kepada parti pada masa akan datang,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan ringkas kepada Harakahdaily.

Sebelum ini, Saari dipetik sebagai berkata bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Hasan Ali kemungkinan tidak akan dicalonkan untuk pilihan raya umum ke-13 nanti kerana nama Hasan berada di bawah tiga individu lain yang dicadangkan oleh kawasan di mana kerusi yang disandang kini iaitu Gombak Setia.

Perkara tersebut kemudian dibesarkan media, dan mempergunakan kenyataan daripada Hasan untuk merosakkan imej PAS.

Sebelum ini, Mustafa menegaskan bahawa walaupun pemilihan PAS berdasarkan pendekatan demokratik di mana PAS mendengar suara akar umbi bagi memilih calon.

Namun pemilihan calon PAS ditentukan secara muktamad oleh PAS Pusat akhirnya.

“Pertamanya Setiausaha Agung akan pinta negeri-negeri menyediakan nama-nama calon itu bagi setiap wakil Dewan Undangan Negeri (Dun) dan Parlimen yang ditandingi paling kurang tiga orang.

“Sementara negeri pula dalam proses pilih calon akan ambil pandangan kawasan, dan kawasan ambil pandangan daripada cawangan,” katanya.

Proses itu bermula dari bawah, namun tidak semestinya orang yang tiada nama di kawasan tidak menjadi calon kerana tapisan akhir akan dibuat PAS Pusat, jelas Mustafa.

“Ada berlaku keadaan di mana seseorang itu bukan memegang jawatan di cawangan tersebut, tetapi PAS Pusat buat keputusan orang tertentu dicalonkan mewakili PAS bukan sahaja kerana pencalonan tetapi ada faktor lain,” terang beliau dalam interbiu bersama Harakah bulan lalu.

Tambahnya lagi, setelah PAS Pusat terima seluruh senarai dan ia akan diserah kepada Majlis Syura Ulama untuk pastikan calon ini layak menjadi calon PAS.

“Selesai Majlis Syura buat tapisan, majlis ini akan hantar kepada PAS Pusat dan PAS Pusat akan meletakkan keputusan siapa calon dan di mana calon itu layak bertanding.”

Mustafa menambah, sebagai orang lama dalam parti, Hasan sepatutnya faham akan perkara ini.

Sumber: Harakahdaily

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...