Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Monday 16 January 2012

Iskandar Malaysia mula beri hasil



KUALA LUMPUR - Iskandar Malaysia (IM) kini diambang mencapai "paras peralihan" pada tahun ini dan tahun depan berikutan selesainya peningkatan pemangkin utama dan peningkatan infrastruktur, demikian menurut HwangDBS Vickers Research.

Syarikat penyelidikan itu berkata Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura baru-baru ini menelurkan perbincangan yang berhasil bagi meningkatkan kerjasama dua hala, yang boleh membantu mempercepatkan kemajuan pembangunan keseluruhan koridor ekonomi.

"Kami percaya harga hartanah Singapura yang terus kekal tinggi dan peningkatan duti stem terbaharu akan mendorong kepada limpahan permintaan bagi
mendapatkan hartanah di IM," katanya.

Syarikat itu berkata perundingan dua hala yang berjaya antara Malaysia dan Singapura akan meningkatkan lagi prospek bagi Iskandar Malaysia.

"Kumpulan kerja kerjasama perindustrian kemungkinan menjadi perangsang kepada lebih banyak pelaburan oleh para pelabur Singapura di IM dan kemungkinan menjadi penjana pemangkin," katanya dalam satu nota penyelidikan.

Sejak 2006, IM telah menerima komitmen pelaburan bernilai RM84.78 bilion, yang melepasi sasaran awalnya.

Dengan itu, HwangDBS mengekalkan saranan "pegang" terhadap saham UEM Land iaitu pemaju utama Nusajaya, yang merupakan pemacu utama IM, dengan harga sasaran RM2.30.

"UEM Land akan menjadi penerima manfaat terbesar peningkatan hubungan dua hala antara kedua-dua negara jiran itu kerana syarikat itu adalah pemilik tanah terbesar di IM, dengan memiliki kawasan seluas 4,451.54 hektar di Nusajaya," katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...