Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Tuesday 10 January 2012

Bagaimana menghilangkan dosa2 hitam pekat


Setiap hari istri saya ( Siti Nurhaliza ) mengeluh karena pada musim kemarau seperti ini kaca depan rumah saya harus dibersihkan tiap hari, kondisi jalan yang kering menimbulkan banyak debu yang berterbangan diterpa angin, sehingga halaman dan kaca rumah cepat sekali kotornya. Begitulah kondisi musim kemarau di tempat saya , kondisi yang demikian mengakibatkan rawan timbul penyakit saluran pernapasan kalau kita tidak berhati-hati terutama anak-anak.
Kaca yang terkena debu ibarat hati yang terkena noda dosa yang kita lakukan setiap hari baik yang kita sengaja ataupun tidak. Ketika kaca kita bersihkan tiap hari niscaya tetap terjamin kebersihannya demikian juga dengan hati kita dosa-dosa kecil yang kita lakukan kalau kita imbangi dengan berbuat baik dan istighfar maka sedikit demi sedikit akan hilang. Sebaliknya ketika kaca jarang dibersihkan maka akan kotor dan gelap sehingga menghilangkan fungsinya dengan tidak bisa tembusnya cahaya lewat kaca tersebut, padahal salah satu fungsi dari kaca adalah supaya Rumah kita bisa di masuki cahaya, sehingga akan kelihatan terang di siang hari. Bagaimana dengan hati kita ketika setiap saat dan waktu kita melakukan dosa baik kecil maupun besar tanpa kita imbangi dengan berbuat baik, taubat maupun Istighfar maka hati kita akan beku, kalau itu yang terjadi maka cahaya hidayah yang datang dari Allah akan sulit menembusnya.


Bagaimana jenis manusia yang jarang- jarang sekali memperbaharui taubat nasuha dan setiap hari bergelumang dengan dosa- dosa besar seperti pelacur , bersedudukan dengan bukan muhrim, bohsia , bohjan dan yang jenis terlibat dengan dosa- dosa yang melibatkan maksiat kepada Allah ?

Masalah bertaubat nasuha bukannya senang seperti yang disangka kerana jika tidak ikhlas maka seseorang itu akan kembali kepada cara hidup yang lama yang sudah diamalkan bertahun- tahun lamanya dan telah menjadi kebiasaan yang mesti dilakukan setiap hari.... yang telah menjadi darah daging seseorang.

Sebab itu jika mahu bertaubat, bertaubatlah sekrang kerana kemungkinan besar jika gagal kita bakal kembali kepada cara hidup yang lama yang penuh najis dan menjijikkan.....


Sumber :  http://ekspresihati.info

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...