Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Saturday 28 January 2012

kes murtad yang perlu disegerakan ...

Bincang tindakan

KUALA LUMPUR: Tindakan bersesuaian akan dikenakan terhadap mana-mana pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) awam atau swasta yang menyalahgunakan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) dengan menukarkannya kepada wang tunai untuk kegunaan lain.
Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, berkata pihaknya akan menjalankan siasatan terperinci berhubung sebarang laporan polis mengenai penyelewengan baucar buku bernilai RM200 berkenaan dan seterusnya mengambil tindakan bersesuaian.

Menurutnya, pelajar tidak seharusnya menyalahgunakan bantuan diberi kerajaan, kerana baucar itu bertujuan memberi kemudahan dan kebaikan kepada mereka terutama untuk pembelajaran, bukan sebaliknya menjual pada harga lebih murah bagi mendapatkan wang tunai.
“Penuntut atau pelajar janganlah salah guna bantuan yang diberikan kerajaan, baucar itu untuk kemudahan mereka membeli buku bukan untuk ditukar kepada wang tunai.

“Bila ada laporan menyatakan baucar berkenaan dijual segelintir penerima untuk mendapatkan wang segera, kita akan siasat dan mana-mana pihak yang didapati menyalahgunakan baucar berkenaan, kita akan tengok apa bentuk tindakan yang boleh diambil,” katanya selepas menghadiri Program Kepimpinan Polis Diraja Malaysia bersama Masyarakat Mengimarahkan Masjid di Masjid Al-Imam As-Syafie, Taman Maluri, Cheras, semalam.

Khalid berkata, pihaknya akan berbincang dengan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) untuk menentukan apa bentuk tindakan yang boleh dikenakan terhadap pelajar yang menyalahgunakan baucar berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...