Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Friday 13 January 2012

Jutawan durian jadi realiti

SEKITAR 20 tahun lalu,harga durian terlalu murah selain sinonim dengan baunya yang kurang menyenangkan dan dibenci pelancong asing, kini mampu memberi pendapatan puluhan ribuan ringgit sejak mula dieksport ke negara China Ogos lalu. Durian tempatan terutama klon ‘Musang King’, D168, D145 dan D24 Malaysia mula mendapat tempat di hati masyarakat antarabangsa menjangkau hingga ke benua Eropah, Amerika Tengah hingga Australia.

  •  berjaya memecah dominasi sekian lama durian Thailand apabila mula memasuki pasaran China,

  • durian Malaysia cukup ‘luar biasa’ dan mempunyai rasa yang dianggap terbaik berbanding durian Thailand, Indonesia mahupun Filipina.
  • mampu menyaingi kehebatan durian tanpa bau Thailand yang kini menguasai 90 peratus pasaran dunia, termasuk China.
  • “Saya sendiri menjalankan ujian rasa dengan membawa 22 wakil khas dari China untuk merasai sendiri keunikan durian Malaysia di SS2, Petaling Jaya, Selangor, Ogos lalu. Rata-rata mereka terkejut dan mengakui durian Malaysia mempunyai rasa yang lebih ‘tajam’, aroma memukau selain warna yang lebih menarik.
  • “Kelebihan durian Malaysia cukup ketara apabila terdapat pelbagai jenis gred istimewa seperti durian kampung, D24, ‘Musang King’ dan pelbagai jenis gred lain. Ini memberikan kepelbagaian rasa kepada durian Malaysia berbanding negara jiran,
  • Hasil kajian dilakukannya, Malaysia mempunyai kelebihan dari segi pengeluaran berikutan musim durian dua kali setahun iaitu antara Februari hingga Mac dan Julai hingga Ogos. Ini berbeza dengan musim durian di Thailand yang hanya dinikmati sekali setahun iaitu antara Mei hingga Jun. Bagaimanapun, keluasan ladang durian Thailand yang dibangunkan secara komersial lebih awal dari Malaysia membolehkan mereka memperoleh jumlah kutipan durian lebih tiga kali ganda mencecah 1 juta tan metrik setahun.
  • Tidak hairanlah mengapa Thailand mampu meraih pendapatan sehingga AS$149.55 juta (RM508.47 juta) sepanjang tahun dengan hanya mengimport 172,189 tan durian ke China.
  • Statistik diperoleh ini tidak membabitkan jumlah durian yang dieskport Thailand ke pasaran utama lain seperti Hong Kong, Taiwan, Jepun termasuk Australia.
  • jumlah 300,000 tan metrik durian yang dieksport Malaysia ke luar negara setakat ini belum memadai.
  • tidak mustahil negara boleh mencapai pendapatan kasar sehingga RM1.5 bilion setahun,
  • Kerja keras ini ternyata membuahkan hasil apabila durian Malaysia bukan lagi menjadi makanan kegemaran rakyat negara ini, malah menjangkau sempadan sehingga Perancis, United Kingdom, Belanda, Kanada dan Amerika Syarikat berdasarkan laporan Food Market Exchange.com.
  • Agak mengejutkan apabila trend mengimport durian oleh negara Eropah dan Asia Timur menunjukkan kadar kenaikan ketara tahun lalu apabila durian mula menjadi komoditi penting dengan harga mencecah hingga lebih RM1,700 setan. Peluang ini seharusnya tidak disia-siakan oleh peladang tempatan berikutan tidak mustahil akan muncul puluhan ‘jutawan durian’ satu masa nanti apabila durian Malaysia berjaya dikomersialkan secara maksimum.
  • Malah, lonjakan harga durian yang semakin mahal kini ekoran aktiviti mengeksport besar-besaran ke Singapura mula dirasai sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Ini mungkin mengembirakan penduduk kampung yang menanam durian sejak berdekad lalu namun keluasan yang ditanam tidaklah seberapa. macam kampung aku kebanyakan mereka lebih cenderung menanam padi yang lebih mendatangkan kewangan ketika itu namun kini tananam padi tidak diusahakan lagi kerana padi tidak mendatangkan keuntungan lantaran pelbagai kos yang terpaksa ditanggung malah akan mendatangkan kerugian jika diusahakan . Bukan sekali dua malah pulangan adalah tidak berbaloi langsung malah penat lelah yang dapat. 


Ketika itu memang durian jenis klon tidak dititikberatkan malah durian yang biasanya ditanam pun jenis durian kampung yang rendh kualitinya.


Ketika itu kita tak nampak begini jadinya produck durian ini...jika diuasahakn secara besar- besaran sekarang pun memerlukan modal yang banyak untuk dipajak tanah manakala hasilnya mungkin makn masa bertahun- tahun barulah mendapat hasilnya.


mungkinkah penanaman kelapa sawit dan kelapa bakal bertukar menjadi penanaman durian besar- besaran ?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...