Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Thursday 26 January 2012

rakyat dalam bahaya

  • “Secara logik, magnet berfungsi menarik bahan berasaskan logam, tetapi jika dipasang pada seluar dalam kononnya boleh memanjangkan zakar, itu tidak betul,” kata pakar sakit tuan, Dr Ismail Thamby.
  • Menurutnya, apa saja produk kesihatan termasuk yang boleh menguatkan tenaga batin perlu mendapat kelulusan doktor atau penyelidik bertauliah, bukannya dakwaan penjual.

  • “Apa yang saya kesal apabila berlaku kes penipuan, sudah tentu penjual menghilangkan dan pengguna mencari pengilang, tetapi mana hendak cari kerana nama pengilang pun tidak tahu.

  • “Memang benar ada beberapa produk dari luar negara terbukti berkesan namun keputusan itu bergantung kepada nasihat dan pemantauan doktor bertauliah, bukan penjual atau tabib yang mendakwa mereka pakar dan boleh merawat alat kelamin,”
  • “Kita perlu ambil tahu kerana zaman sudah berubah dan lebih mudah mendapat maklumat. Kita tidak lagi boleh menggunakan ubat atau cara tradisi yang boleh memudaratkan kesihatan,” katanya.

  • Pada masa sama, orang ramai dinasihatkan tidak mudah terpengaruh dengan promosi pengeluar produk kesihatan sebaliknya merujuk laman web Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi memastikan produk itu berdaftar atau tidak.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kawalan Peralatan Perubatan, Mohd Amin Yaakob berkata pengguna tidak seharusnya terpedaya janji manis syarikat pengeluar kerana ia mungkin boleh membahayakan kesihatan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...