Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Tuesday 27 December 2011

Terkejut rumah pindah tangan


REMBAU: “Saya bercadang mahu membuat pengubahsuaian rumah awal tahun depan tetapi terkejut diberitahu rumah dibeli secara tunai lebih 10 tahun lalu sudah dilelong dan kini mempunyai pemilik lain,” kata kakitangan kerajaan, Normala Hashim, 48, yang terkejut apabila rumah teres setingkat dibelinya di Taman Rembau Utama, di sini, dilelong tanpa pengetahuannya.
Menurutnya, tiga minggu lalu, dia didatangi pembida yang mengatakan sudah membeli rumahnya dengan bayaran RM6,300 sebagai deposit melalui Kontrak Lelongan Awam di Mahkamah Tinggi Seremban.

Normala berkata, masalah itu bukan saja menghimpit dirinya tetapi lapan lagi pemilik rumah yang sudah membeli rumah secara tunai juga dimaklumkan kediaman mereka turut tersenarai dalam lelongan itu.
“Perkara ini sudah tentu memeranjatkan kerana sudah 11 tahun kami mendiami rumah itu namun awal bulan lalu didatangi broker mengatakan rumah ini akan dilelong,” katanya ketika ditemui di Taman Rembau Utama, di sini, semalam.

Katanya, ketiadaan geran tanah juga menyebabkannya berdepan dengan situasi sukar apabila timbul masalah seperti itu.

“Sebelum ini kami cuba mendapatkan geran tanah rumah untuk menuntut hak milik kekal namun pelbagai alasan diberikan pihak berkaitan sehinggalah tiba waktu rumah kami dilelong.

“Kami berasa tidak puas hati dan tertipu apabila tidak menerima sebarang notis mengatakan rumah dilelong sedangkan bayaran pembelian rumah sudah lama langsai,” katanya. Seorang lagi pemilik rumah yang baru kematian suami, Aminah Jahan, 39, berkata, dia terkejut dimaklumkan rumah diduduki lebih 10 tahun lalu sudah dilelong.

“Lebih menyedihkan, rumah ini dihadiahkan oleh ayah kepada saya dan kakak, malah rumah ini sudah habis dibayar cuma sehingga kini kami tidak memperoleh geran rumah,” katanya.
Kedua-dua pemilik rumah berkenaan kemudian membuat laporan di Balai Polis Rembau bagi menuntut keadilan berhubung dengan masalah itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...