Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Wednesday 28 December 2011

RM25,000 lesap sekali gus


MARAN – Akibat percaya dengan jaminan sebuah bank bahawa wang simpanannya akan selamat, seorang wanita terpaksa berputih mata apabila wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berjumlah RM24,978.89 yang baru sahaja dimasukkan November lalu lesap.

Mangsa, Norhayati Ali,37, dari Ulu Jempol dekat sini berkata, wang tersebut akan digunakan untuk merawat kakinya yang pernah tercedera akibat kemalangan.

Menceritakan kembali kejadian itu, dia memberitahu pernah meminjamkan kad ATM miliknya kepada seorang jirannya dengan alasan mahu menerima deposit tunai dari seorang kenalannya.

“Setelah selesai melakukan urusan pertukaran sistem perbankan internet yang dilakukan oleh saya sendiri atas permintaan jiran yang pada ketika itu bercakap dengan seseorang dalam satu perbualan telefon.

“Kemudian transaksi berkenaan selesai barulah jiran saya memberitahu urusan tersebut dilakukan kerana dia dikatakan telah memenangi hadiah wang tunai dari sebuah syarikat komunikasi melalui satu sistem pesanan ringkas (SMS),” katanya.

Menyedari diri dan jiran telah tertipu, Norhayati mengambil keputusan untuk merujuk kes tersebut kepada bank terbabit bagi memastikan kedudukan akaun banknya selamat bagi mengelakkan risiko pencerobohan pihak sindiket itu.

“Saya berurusan dengan cawangan bank itu di Temerloh dan staf bank tersebut hanya menukarkan kad ATM dan nombor pin baru serta turut memberi jaminan bahawa akaun saya akan selamat jika berbuat demikian.

“Saya kemudiannya memohon wang KWSP dan pihak KWSP mengesahkan wang tersebut telah masuk ke dalam akaun saya. Tetapi apabila disemak, saya dapati wang saya itu telah dikeluarkan melalui sistem perbankan internet,” katanya.

Norhayati kemudiannya membuat laporan polis di Temerloh dan kemudiannya kes tersebut dipindahkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah Maran.

Menurutnya lagi, polis menasihatinya agar menyelesaikan masalah tersebut dengan pihak bank.

“Sebulan lalu saya membawa kes ini untuk dirujuk pihak atasan bank tersebut. Mereka berjanji akan menyelesaikan masalah ini dalam masa dua minggu tetapi sehingga kini masih belum selesai.

“Sudah banyak masa dan wang saya habiskan untuk menyelesaikan masalah saya ini. Malah saya telah pergi ke ibu pejabat bank tersebut ydi Kuala Lumpur, tetapi mereka tetap memberikan jawapan yang sama,” katanya.

Oleh itu Norhayati menuntut bank terbabit bukan sahaja membayar semula wang yang telah hilang itu, malah turut meminta ganti rugi kerana banyak wang telah dilaburkan untuk kes ini.

Sekiranya masalah ini belum selesai, dia tidak akan teragak-agak untuk membawa kes ini ke mahkamah.

Dalam pada itu, Sinar Harian turut menghubungi pihak bank terbabit namun menurut mereka, keputusan masih belum diterima kerana kes itu masih dalam siasatan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...