Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Monday 26 December 2011

Ribuan lalat serang kampung



reban-lalat
TUMPAT – Angkara ternakan ayam yang beroperasi berhampiran kediaman penduduk, Kampung Cherang, Chabang Empat di sini ‘diserang’ lalat sehingga mengganggu rutin harian penduduk.

Semua tempat dihurung lalat sehingga menimbulkan rasa loya akibat serangan ribuan lalat tersebut saban hari.

Seorang penduduk, Ibrahim Yusof, 68, berkata, masalah lalat ini sudah berlarutan hampir lapan tahun, namun sejak akhir–akhir ini, serangan lalat tersebut semakin menjadi–jadi.

“Lalat luar biasa banyaknya sehinggakan waktu makan pun terpaksa makan di dalam kelabu.

“Bukan sahaja tidak selera disebabkan lalat menghurung makanan tetapi belum sempat lagi mencedok kuah, lalat sudah ‘terjun’ ke dalam kuah makanan,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Ibrahim berkata, dia bukan sahaja berhadapan dengan serangan lalat tetapi terpaksa menahan busuk tahi ayam sehinggakan dikhuatiri akan menjejaskan kesihatannya.
“Saya sudah lali dengan bau tahi ayam ini, tetapi jika didatangi tetamu, saya malu kerana rumah berbau busuk dan diharungi lalat di segenap sudut rumah.

“Anak menantu pun sekarang ini jarang balik kerana nak makan susah, nak memasak pun susah, semua benda dihurung lalat.
“Sampai bila kami di sini kena makan nasi di dalam kelambu, atau pun sebelah tangan suap nasi sebelah tangan lagi kibas lalat,” katanya yang memaklumkan reban ayam itu jaraknya hanya 10 meter dari rumahnya.

Dakwa Ibrahim, kawasan ternakan ayam itu becak serta berulat dan ketika musim hujan ini makin teruk busuknya.
Bau busuk dan serangan lalat itu semakin teruk sekiranya ayam baru dimasukkan ke dalam reban.

Isteri Ibrahim, Che Yah Daud, 67, berkata, masalah serangan lalat yang luar biasa sering mengganggu tugas hariannya di dapur.
“Kalau nak perah kelapa, sebelah tangan perah kelapa dan sebelah tangan lagi kibas lalat.

“Belum sempat gulai mendidih, lalat sudah penuh masuk ke dalam periuk, pendek kata semua benda dihurung lalat,” katanya.

Menurutnya, apabila lalat hinggap makanan, dalam masa sekejap sahaja makanan itu dipenuhi telur lalat dan keadaan ini boleh menjejaskan kesihatannya bersama suami kerana makan makanan tercemar saban hari.

Katanya, waktu tidur pula perlu tidur di dalam kelambu bukannya mengelakkan diserang nyamuk tetapi lari dari diserang lalat.

“Di badan pun lalat hurung, dan jika masalah ini berterusan memang kami jatuh sakit nanti,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...