Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Thursday 29 December 2011

Tiada rundingan sulit

KANGAR: Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu menafikan laporan portal berita mendakwa beliau mengadakan rundingan rahsia mengenai masa depan Umno dan pentadbiran negeri dengan dua bekas menteri besar Perlis di Kemboja, baru-baru ini.
Beliau mengaku menemui Datuk Seri Shahidan Kassim dan Tan Sri Abdul Hamid Pawanteh di Kemboja atas jemputan meninjau industri pelojian dan pemprosesan air di negara berkenaan.

Katanya, beliau tidak melakukan sebarang rundingan rasmi berkaitan politik atau percaturan parti.
“Saya akui ada berbincang, tetapi itu atas dasar sosial sebagai kawan dan saya rasa itu tidak salah. Selain Datuk Seri Shahidan dan Tan Sri (Abdul) Hamid, lawatan turut disertai Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri, beberapa pegawai Syarikat Air Perlis serta wakil syarikat swasta terbabit,” katanya selepas merasmikan Kelab Komuniti 1Malaysia di Kampung Ujung Bukit, dekat sini, semalam.

Baru-baru ini, satu portal berita melaporkan Dr Md Isa bersama pimpinan parti negeri berkunjung ke Kemboja bagi membincangkan masalah dalaman parti serta calon pilihan raya akan datang.

Dr Md Isa berkata, tiada rundingan rahsia terutama menyentuh masa depan dan teraju kepemimpinan pentadbiran negeri pada Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 seperti dihebohkan, sebaliknya lawatan itu bermotifkan pelaburan dan perniagaan.

Difahamkan, isu rundingan rahsia antara Dr Md Isa selaku Pengerusi Perhubungan Umno negeri dan dua bekas Menteri Besar itu terutama Shahidan timbul selepas kedua-duanya sebelum ini didakwa berselisih faham menyertai lawatan sama ke Kemboja.

Selain itu, ada pihak menyatakan Dr Md Isa yang sehingga kini menerima kritikan dan tekanan sejak mengambil alih pentadbiran daripada Shahidan selepas PRU ke-12 2008 lalu, akan menyerahkan kuasa kepada pemimpin baru lebih muda.
Tambah meyakinkan, Shahidan yang juga Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri ketika berada di Kemboja, melalui laman sosial facebooknya mengakui sedang berbincang dengan kerajaan negeri, yang mana persetujuan awal dikatakan dicapai demi mencari kata sepakat antara pihak terbabit.

Dr Md Isa ketika mengulas kenyataan Shahidan berkata, soal parti serta ketentuan calon untuk PRU bergantung kepada budi bicara pucuk pimpinan.

Mengenai kedudukannya dan Shahidan yang didakwa tidak sehaluan, katanya ia hanya persepsi kerana mereka tidak pernah bermusuh.

“Datuk Seri Shahidan bukan musuh saya. Malah, saya tidak pernah berkelahi dengannya kerana kami sedar tindakan itu langsung tidak menguntungkan sesiapa, lebih-lebih lagi parti.

“Jika diambil kira lawatan ke Kemboja, kami boleh duduk semeja dan berbual mesra. Bukankah itu membuktikan kami tidak bermusuh dan keadaan Umno serta Barisan Nasional (BN) negeri juga semakin baik?” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...