Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Wednesday 28 December 2011

Mengenang Lagenda



PADA 11 Oktober 2011 yang lalu, penyanyi veteren Datuk Mohd. Jais Ahmad atau lebih dikenali dengan nama Ahmad Jais telah kembali ke rahmatullah kerana menghadapi kompiklasi paru-paru. Allahyarham ketika itu berumur 75 tahun.
Bagi mengenang segala jasa dan memberi penghargaan kepada seniman lagenda tersebut, Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah mengadakan sebuah konsert Konsert Budi Setahun Segunung Intan.
Konsert yang diadakan pada 24 Disember lalu itu adalah suatu persembahan khas yang disiarkan secara langsung menerusi saluran TV1.
Konsert ini dimeriahkan dengan penampilan barisan artis daripada pelbagai generasi dan genre muzik bersama menyanyikan lagu-lagu yang pernah dipopularkan oleh Allahyarham.
Antara artis yang terlibat adalah Datuk Sharifah Aini, Datuk Yusni Hamid, Datuk Andre Goh, Salamiah Hassan, Nazrey Raihan, Nassier Wahab dan juga Muhaizam.
Selain itu, barisan artis generasi baru pula terdiri daripada Alyah, Haziq, Izwan Pilus, Amir Sofazr, Zehra Zambri dan juga Eddie Nazri.
Antara lagu yang dipersembahkan pada malam tersebut adalah lagu Bungaku Puja Dipetik Orang, Seraut Wajah, Budi Setahun Segunung Intan, Di Ambang Sore, Joget Mengikat Janji dan juga Takwa Iman.
Menariknya, konsert tersebut diiringi persembahan hebat dan memukau daripada kumpulan Orkestra RTM yang sememangnya tidak dapat dinafikan antara kumpulan orkestra terhebat di Malaysia.
Sejurus sebelum konsert bermula, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim telah merasmikan pelancaran buku Gemilang 50 Tahun Orkestra RTM yang mendokumentasikan perjalanan kumpulan tersebut.
Sebagai mengingati seniman lagenda yang mula popular pada era 60-an, konsert tersebut turut menyelitkan sedutan temuramah bersama keluarga, rakan-rakan seniman, wartawan dan juga peminat.
Pemergian Allahyarham ketika masih lagi aktif dalam dunia seni sememangnya merupakan satu kehilangan kepada negara dalam arena muzik tempatan kerana lagu-lagu nyanyiannya masih lagi didengari sehingga kini.
Sebagai menutup kepada konsert yang mengimbau kembali nostalgia dengan lagu-lagu dendangan Allahyarham, lagu Umpan Jinak Di Air Tenang dipersembahkan secara bersama oleh kesemua barisan artis yang terlibat.
Konsert yang bersiaran secara langsung dari Auditorium Perdana, Angkasapuri dan memakan masa hampir dua jam ini dihoskan Raja Azura dan Ivan Toh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...