Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Tuesday 27 December 2011

Keliru bacaan tarif


BANDA KABA - DAP negeri semalam mempersoalkan sistem baru bacaan tarif elektrik yang diperkenal Tenaga Nasional Berhad (TNB) di sini yang dianggap mengelirukan pengguna.

Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong berkata, terdapat beberapa aduan diterima daripada orang ramai mengenai kadar bayaran dikenakan lebih tinggi berbanding biasa.

Menurut Poay Tiong, kekeliruan timbul apabila ada bil yang dibaca pemeriksa meter secara manual, namun bulan berikutnya ia dibuat secara rambang menerusi kiriman pos.

Katanya, masalah timbul sebaik bil disemak pada bulan berikutnya apabila pengguna sering merasakan kadar dikenakan agak tinggi.
“Pengguna menyatakan aduan kerana bimbang mereka dikenakan bayaran lebih tinggi dan mengharapkan supaya TNB mengekalkan cara yang digunakan sebelum ini.

“Kita mahu TNB jelaskan adakah kaedah yang digunakan benar-benar praktikal dan tiada unsur yang mendatangkan kerugian buat pengguna,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Sementara itu, jurucakap TNB ketika dihubungi Sinar Harian berkata, kaedah yang digunakan adalah lebih sistematik dan langsung tidak menganiaya pengguna.

Menurutnya, kaedah penghantaran bil menerusi sistem pos juga adalah cara digunakan negara lebih maju.

“Bagaimanapun, mungkin terdapat kesilapan dari segi bacaan disebabkan beberapa faktor.

“Oleh itu, kita minta pengguna dapat merujuk terus kepada pejabat TNB terdekat sekiranya terdapat sebarang kemusykilan,” katanya.

Menurut jurucakap itu lagi, TNB akan mengadakan sidang media bagi memperjelaskan kepada umum mengenai dakwaan wakil rakyat DAP itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...