Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Wednesday 28 December 2011

Membeli' ketenangan



Pengarah terkenal Cameron Crowe 'menghilangkan' diri selepas Elizabethtown (2005) gagal menerima perhatian pawagam dan pengkritik. Kembali aktif tahun ini menghasilkan dokumentari Pearl Jam Twenty dan The Union (mengenai Elton John), dia juga membawakan filem We Bought A Zoo.
Filem ini berdasarkan kisah benar seorang wartawan dari Britain, Benjamin Mee. Walaupun Crowe mengubah latarnya kepada Southern California, itu tidak mengubah jalan cerita dan pengalaman sebenar duda beranak dua ini dalam mendapatkan semula kehidupan selepas kematian isteri.
Anaknya, Dylan dibuang sekolah selepas tiga kali melakukan kesalahan besar, termasuk mencuri. Manakala Rosie masih meminta sarapan yang sering disediakan ibu mereka. Terdesak untuk menggembirakan anak-anak dan mahu meninggalkan memori lama, Mee membeli sebuah rumah di pinggir bandar.
Rumah itu sebenarnya adalah pusat pengurusan zoo yang terbiar. Meskipun berdepan hutang yang banyak dan wang simpanan yang semakin menyusut, namun dibantu beberapa pekerja, Mee bertekad membuka semula zoo itu; seperti mana dia mahu membuka buku baru dalam kehidupannya.
Membaca sinopsis seimbas lalu, We Bought A Zoo mempunyai motif yang sama seperti filem-filem bertemakan haiwan yang lain, antaranya Hachiko (2009) atau Dolphin's Tale (2011). Naskhah sebegini mempunyai kecenderungan memerah simpati dan air mata penonton dengan cara mudah.
Begitupun, Crowe bijak untuk tidak memanipulasikan perasaan secara murahan. Secara peribadi, saya merasakan filem ini lebih dekat dengan penonton dewasa, meskipun ia berkisar kepada zoo dan cuba menarik perhatian kanak-kanak dengan syot haiwan-haiwan yang comel.
Untuk dua puluh minit pertama, filem ini seakan mencari rentak yang sesuai. Penonton tidak mampu 'menggenggam' apa yang ingin diberikan Crowe, di antara sebuah naskhah melankolik dengan percubaan-percubaan comel pelakon berusia tujuh tahun, Maggie Elizabeth Jones dalam mengambil hati penonton.
Diselang-selikan dengan jenaka Thomas Haden Church sebagai abang Mee dan watak ejen hartanah yang banyak cakap lakonan J.B Smoove, penonton hanya mula merasai momentum yang kukuh sebaik saja mereka berpindah rumah.
We Bought A Zoo tidak sebaik atau senostalgik dua drama itu. Namun Crowe masih berupaya menangani naskhah ringan dengan penuh kasih sayang. Penonton mudah berasa hangat dan tersentuh menerusi skrip yang sentimental, tetapi tidak memualkan dan dibumbu sedikit humor.
Tidak dinafikan lakon layar tulisan Crowe dan Aline Brosh McKenna (The Devil Wears Prada, 2006) berpegang kuat kepada momen sinematik Hollywood. Contoh jelas, babak penamat apabila berduyun-duyun pengunjung datang ke zoo dan sanggup memanjat batang pokok yang tumbang akibat hujan ribut.
Penonton mempunyai pilihan untuk mencebik atau berasa sebak pada babak ini, tetapi untuk filem bertemakan inspirasi, penghujung sebegitu adalah perlu.
Matt Damon adalah pilihan yang tepat untuk watak Benjamin Mee. Dia mengisi karakter itu dengan pesona seorang bapa, lari jauh dari labelnya sebagai ejen Jason Bourne atau lelaki lurus berkaca mata dalam The Informant! (2009).
Damon merupakan salah seorang aktor gred A yang sesuai menggalas apa jua peranan, dalam apa jua bentuk fizikal, seperti lelaki yang beruban dan gempal. Dia mengadunkan perasaan ceria dan derita dalam dos yang secukupnya, mengelakkan persembahannya kelihatan cheesy.
Biarpun lakonan Elle Fanning tidak menyerlah seperti dalam Super 8 (2011), dia tetap dilihat sebagai aktres yang berpotensi besar. Lebih-lebih lagi dia tidak tenggelam di samping pelakon sepopular Scarlett Johansson yang meninggalkan aura seksinya untuk watak ketua penjaga zoo yang selekeh, Kelly Foster.
Barangkali We Bought A Zoo sekadar sebuah lagi filem kekeluargaan dengan penghujung yang menggembirakan.
Namun, tidak salah rasanya untuk kita menonton naskhah yang mengangkat semangat insani ala tipikal Hollywood untuk berasa damai dan tenang dalam kekecohan dunia hari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...