Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Saturday 31 December 2011

Cegah awal elak tibi



Walaupun mudah berjangkit, tibi boleh dicegah melalui dua cara. Pertama dengan memberi suntikan vaksin BCG bagi bayi baru lahir dan ketika berumur tujuh tahun; jika tiada parut pada lengan.
"Jika dulu kanak-kanak diberi suntikan kedua untuk memantapkan sistem imun terhadap jangkitan tibi, kaedah itu dihentikan apabila kajian mendapati ia tidak meningkatkan tahap ketahanan. Satu suntikan BCG ketika bayi sudah mencukupi untuk memberi perlindungan sebanyak 30 hingga 80 peratus.
"Namun, kita tidak boleh yakin sepenuhnya dengan pemberian vaksin ini. Apa yang penting, kesedaran rakyat menyedari tanda-tanda awal tibi . Kemudian, berjumpa doktor untuk melakukan ujian tibi seperti ujian mantaoux. Ujian ini dilakukan untuk menyiasat jangkitan tibi pada seseorang. Lebih berkesan, doktor akan melakukan ujian ke atas kahak," katanya.
Seseorang yang pernah menghidap tibi boleh mendapat jangkitan berulang selagi ada sumber jangkitan (pesakit tibi yang tidak dirawat).
Kaedah kedua adalah pemeriksaan ahli keluarga terdekat atau rakan yang rapat dengan pesakit sebaik sahaja dia disahkan menghidap tibi .
“Tanda batuk juga mempunyai beberapa kategori sama ada batuk berkahak atau tidak atau pun berdarah tetapi ia kebiasaannya melebihi dua minggu,” katanya.
Dalam hal ini, Dr. Nor Adina yang tidak menolak kebanjiran pendatang asing mempengaruhi kemunculan semula tibi di Malaysia, menyarankan agar mereka diberi suntikan BCG ketika memasuki negara ini.
"Mungkin mereka akan didapati negatif tibi pada awalnya tetapi bakteria itu boleh ada dalam badan tanpa disedari.
“Tanpa rawatan, bakteria yang tidur ini boleh tiba-tiba aktif menyerang paru-paru pada masa yang kita tidak ketahui,” ujarnya.
Justeru beliau mengingatkan masyarakat agar lebih peka dengan menghindari kawasan sesak yang boleh memberi risiko seperti dewan tertutup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...