Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Wednesday 28 December 2011

Keadaan banjir di Filipina semakin buruk

CAGAYAN DE ORO 28 Dis. - Banjir terbaru di selatan Filipina dilaporkan membawa lebih kesengsaraan di wilayah itu hari ini, seminggu selepas ribut tropika Washi mengorbankan lebih 1,200 orang dan menyebabkan beratus-ratus ribu lagi penduduk hilang tempat tinggal.
Pengarah Eksekutif Majlis Pengurusan Pengawalan Risiko dan Bencana Kebangsaan, Benito Ramos berkata, beberapa kawasan di pulau Mindanao terus dilanda banjir sejak dua hari lalu, sekali gus memaksa mereka melanjutkan operasi mencari dan bantuan kepada penduduk yang terjejas ekoran ribut itu.
"Beberapa pekan di sebelah timur laut Mindanao dilanda banjir," katanya.
Ramos turut memaklumkan bahawa air sungai utama yang melalui beberapa pekan di wilayah Mindanao telah melimpah tebing, menyebabkan beberapa rumah musnah.
Tambahnya, kerajaan sedang menumpukan perhatian di bandar pelabuhan Iligan dan Cagayan de Oro yang terjejas teruk akibat ribut tropika di mana ramai mangsa dipercayai masih hilang.
Setakat ini lebih 431,000 orang telah dipindah dengan hampir 54,000 mangsa bersesak-sesak di pusat pemindahan di bandar Cagayan dan Iligan.
Angka kematian dilaporkan meningkat kepada 1,249 orang setakat hari ini.
Operasi mencari berpuluh-puluh penduduk yang masih hilang diteruskan, kata Ramos. - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...