Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Saturday 17 December 2011

Ramona menjawap segala tohmahan



Mereka tak ada kehidupan sendirikah? Tak ada kerjakah? Saya harap mereka dapat kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang.


RAMBUT panjang ikal mayang disua ke belakang telinganya. Sambil membetulkan kedudukan, dia tersenyum tanda bersedia untuk ditujah dengan segala pertanyaan berkaitan dirinya sama ada buruk atau baik.
Terserlah sisi positif Ramona Zamzam yang komited dengan karier walau tahu dirinya juga tidak terlepas daripada kata cemuhan sesetengah pihak yang sengaja mencari isu tentang dirinya.
Tetapi biasalah, orang baru dalam industri hiburan. Kalau tak 'terkena', macam mana nak rasa rencah asam garam kehidupan.
Apatah lagi sebagai seorang artis yang mempunyai pakej menarik sepertinya. Ramona juga punya rekod kontroversi biarpun kelibatnya dalam industri baru tiga tahun.
Dia dituduh suka membawa mulut, kekwat atau berlagak, suka bersosial, pendek kata telah bermacam-macam tuduhan dilemparkan. Itu belum lagi masuk bab dia dituduh mengamalkan budaya songsang gara-gara gambar mesranya bersama seorang teman sejenis dalam satu majlis.
Reda isu lesbian, pelakon drama bersiri Nilapura ini kemudian dihentam pula dengan tuduhan suka bertukar-tukar pasangan teman lelaki.
Semua itu timbul selepas tersebarnya foto-foto yang memaparkan dia bergambar bersama beberapa lelaki berlainan di laman blog dan forum di Internet.
Kalau perempuan bergambar begini tentu sekali lekas dicemuh dengan pelbagai panggilan. Maka jangan peliklah apabila Ramona dilabel sebagai playgirl.
Namun, umpama kalis dengan peluru, finalis Dewi Remaja 2010 ini tidak termakan dengan cemuhan orang. Malah, apabila diminta memberi komen berhubung isu-isu negatif mengenai dirinya, Ramona tenang memberi jawapan.
"Bukan saya tak tahu yang banyak orang bercakap tentang saya. Saya begitu, saya begini, sampailah orang cakap yang saya ni playgirl.
"Semua sebab gambar-gambar tu? Itu semua bukan teman lelaki sayalah! Ada antara mereka ialah kawan, keluarga dan sepupu saya.
"Paling penting, itu semua gambar-gambar lama dan ibu bapa saya tahu saya bergambar bersama siapa dan mereka kenal.
"Tak akan kerana berlainan lelaki, maka orang cepat tuduh saya ni suka tukar-tukar pasangan?" demikianlah dakwanya menepis tuduhan.
Anak kelahiran Ipoh, Perak ini juga mendakwa dia bingung memikirkan mengapa isu ini ditimbulkan.
Bertambah bingung apabila memikirkan ada pihak yang gigih mengumpul gambar-gambar begitu yang kononnya untuk dijadikan bahan bukti.
"Mereka buat kronologi satu-persatu dengan susunan gambar saya dengan lelaki sekian-sekian. Apa tu? Terus terang, saya kasihan dengan pihak terbabit yang beria-ia cari bahan untuk jatuhkan saya.
"Mereka tak ada kehidupan sendirikah? Tak ada kerjakah? Saya harap mereka dapat kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang.
"Nak buat macam mana, saya terpaksa cakap macam ni sebab mereka ini tak punya kehidupan sendiri sampai terpaksa menyibuk tentang orang lain.
"Laman-laman blog? jangan haraplah saya nak tengok atau baca. Baik yang tulis dan beri komen-komen negatif tu, mereka tak betul-betul kenali saya.
"Sebab itulah mereka tulis macam-macam isu. Doa sahajalah yang terbaik buat orang-orang macam tu ya," katanya.
Kunci mulutNampaknya, topik cinta bukanlah pembangkit selera buat wanita berusia 21 tahun ini. Klise sungguh bunyinya apabila Ramona memberi alasan bahawa dia mahu fokus sepenuhnya pada bidang karier.
Walhal bukan orang tidak tahu, dia dan pelakon berwajah kacukan Sahee Shamsuddin punya hubungan istimewa.
Dalam mahu mengelak, Ramona bagaimanapun akur memberitahu bahawa dia dan Sahee masih berhubungan dan rapat seperti biasa.
"Kami masih lagi rapat. Lagipun keluarga masing-masing sudah lama saling mengenali. Kalau ikutkan saya tak nak cakap soal cinta. Biarlah orang nak cakap saya ni berlagak eksklusif atau apa sekali pun.
"Hakikatnya saya tak suka. Saya kurang gemar bila orang kenal saya kerana cerita cinta bukan saya sebagai seorang pelakon," katanya.
Mahu berkeras menutup mulut, kata Ramona, dia lebih selesa begitu kerana tidak mahu menjadi seperti sesetengah artis baru yang teruja dengan kisah cinta mereka.
"Ada artis baru yang suka cakap mengenai kisah cinta mereka. Kalau boleh saya tak mahu macam tu. Tak perlulah cakap fasal cinta ya!" pintanya lagi.
Bukan minta lebihSatu keistimewaan pelakon yang turut dikenali menerusi drama Begitukah Cinta ini ialah, dia fasih berbahasa Cina. Namun, tak ramai yang tahu mengenai keistimewaannya itu apalagi dalam bidang seni dan sebagi pelakon, dialog yang diucapkan tentu sekali dalam bahasa Melayu.
Bercerita mengenainya, kata Ramona, dia selagi boleh mahu mengembangkan kemahirannya itu dalam bidang lakonan.
Namun dia terpaksa akur kerana tiada produksi filem atau drama yang mempunyai skop berbilang bahasa dalam satu projek drama dan sebagainya.
"Saya boleh menulis, membaca dan fasih bertutur dalam bahasa Cina namun sayangnya saya tak dapat peluang untuk mencurahkan kemahiran itu dalam bidang ini.
"Kalau ada pun masa zaman kegemilangan Allahyarham Yasmin Ahmad. Tapi selepas dia pergi, siapa pula yang mahu meneruskan legasi dia? Setakat ini, saya lihat tak ada," katanya.
Menurut Ramona lagi, kebolehan berbahasa Cina juga rupanya turut dimiliki oleh beberapa artis lain. Biasanya, kalau berpeluang bertemu muka dengan aktor Shah Jazle dan aktres Yasmin Hani, mereka akan galak bertutur dalam bahasa Cina tanpa mempedulikan orang sekeliling.
"Kalau jumpa mereka ni, mulalah kami masing-masing cakap Cina. Sampai orang tengok kami dengan pandangan yang pelik.
"Alangkah bagusnya kalau hasrat saya ini mampu direalisasikan. Sekurang-kurangnya saya dan artis lain yang berkebolehan berbahasa asing ni mampu berikan kelainan dalam industri.
"Atau mungkin juga kami boleh pergi lebih jauh daripada jangkauan mata. Siapa tahu bukan? Bukan nak minta lebih. Tapi kalau ada peluang tak ada salahnya cuba beri kelainan, " katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...