Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Tuesday 13 December 2011

buang kuku rosak berharga RM251

 


KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memberi jaminan akan menyiasat dengan terperinci aduan berhubung sebuah klinik yang mengenakan bayaran RM251 kepada seorang pesakit yang mendapatkan rawatan membuang kuku rosak.
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman dalam kenyataan yang dikeluarkannya semalam berkata, KKM akan menghubungi pengadu dan klinik terbabit untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Seorang wanita dilaporkan dikenakan caj RM251 hanya untuk menerima rawatan membuang kuku rosak dan pembersihan yang memakan masa 15 minit di sebuah klinik swasta di Kota Bharu, Kelantan.
Menurut Dr Hasan, KKM menguatkuasakan Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998 [Akta 586] dan Peraturan-Peraturannya sejak 1 Mei 2006 yang turut memperuntukkan kuasa menteri untuk mengawal fi yang dikenakan.

Katanya, setiap pemegang perakuan pendaftaran bagi klinik swasta perlu mengambil langkah munasabah bagi memastikan pesakit diberikan maklumat yang mencukupi termasuk tatacara yang dicadangkan dan anggaran kos yang dikenakan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...