Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Thursday 17 November 2011

Projek terbengkalai: Pemaju lakukan kesalahan jenayah?


Sekadar gambar hiasan

KUALA LUMPUR 16 Nov – Pemaju perumahan berlesen yang gagal menyempurnakan projek perumahan dan menyebabkannya terbengkalai akan dianggap sebagai melakukan satu kesalahan jenayah di bawah pindaan Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966.
Jika disabit kesalahan, pemaju berkenaan boleh dikenakan hukuman denda tidak kurang RM250,000 dan tidak lebih RM500,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.
Perkara ini diperuntukkan dalam seksyen baru di bawah fasal 9 Rang Undang-undang Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) (Pindaan) 2011.


 


Ia merupakan antara beberapa pindaan kepada peruntukan-peruntukan dalam Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) yang bakal memberi jaminan dan hak lebih luas kepada para pembeli rumah dan mengelakkan projek terbengkalai.
Menurut rang undang-undang berkenaan, fasal 9 bertujuan untuk memasukkan seksyen baru 18A ke dalam Akta 118 bagi mengatasi masalah projek rumah terbengkalai serta hak mengenakan tindakan undang-undang terhadap pemaju yang tidak bertanggungjawab.
Peruntukan ini terpakai kepada semua pemaju yang enggan meneruskan projek atau menangguhkan atau menggantung atau menghentikan untuk tempoh enam bulan atau lebih atau tempoh siap yang dipersetujui di dalam perjanjian jual beli. – Bernama
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...