Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Wednesday 30 November 2011

Ciri- Ciri orang beriman

 Orang yang beriman sejak zaman nabi lagi diuji dengan pelbagai ujian yang amat menyiksa fizikal dan mental namun mereka tetap tabah dan sabar dalam menghadapi segala ujian dari Allah tanpa sebarang keluh resah yang mengurangkan iman itu sendiri. Manakala sikap manusia tidak beriman adalah sebaliknya .Mereka mencintai kehidupan dunia melebihi kehidupan yang kekal abadi iaitu kehidupan akhirat, mereka takut menghadapi cabaran dan ujian dari Allah. Sebab itu biasa kita dengar mereka mengambil jalan mudah dengan membunuh diri jika hadapi sesuatu kebebanan yang melanda. hal- hal kecil sekalipun mereka tidak mampu hadapinya seperti masalah hutang, masalah putus cinta, putus kasih, putus tunang dan lain- lain ujian, Sedangkan nyawa itu sendiri adalah nikmat yang paling besar kurniaan Allah kepada umat manusia. Tidak terfikirkah kalian berapa banyak nikmat Allah telah dikurniakan kepada kita. Nikmat yang bertahun- tahun diterima dengan pelbagai kenikmatan dan kesenangan tidak harus kita tamatkan nyawa dengan begitu saja. Sedangkan islam itu sendiri agar kita sabar dan harus tabah hati dalam menghadapi sesuatu kesulitan. Ingatlah kesulitan itu hanyalah untuk menguji kita semata- mata. Sedangkan diluar sana ramai lagi yang diuji lebih teruk dan dahsyat dari kita.....

 ada sebuah ayat dijelaskan,
"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman."(A-li'Imraan:139)

            "Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."(An-Nisaa': 104)


Bukankah orang-orang beriman telah diperingatkan dalam Al-Qur`an mengenai supaya bersabar ? 
 
"Oleh itu, bersabarlah (wahai Muhammad), sesungguhnya janji Allah itu benar; dan janganlah orang-orang yang tidak meyakini apa yang engkau sampaikan itu menjadikan engkau resah gelisah".(Ar-Ruum: 60)

Hargailah diri kita dan hargailah nikmat hidup yang sekali ini....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...