Ombak Rindu
"Fauziah Ashari sepatutnya bersyukur. Novel Ombak Rindu sebelum ini sudah tercetak sebanyak 23 kali dan beliau (Fauziah) sudah menerima lebih RM219,000 dalam bentuk wang royalti sejak jualan pertama sekitar tahun 2002. Malah sepanjang tempoh tayangan Ombak Rindu, novelnya sudah terjual 20,000 naskah dan kini diulang cetak sebanyak 20,000 lagi!"

Demikian jelas Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf Sdn Bhd, Datuk Hussamuddin Yaacub pada sidang media semalam bagi menjelaskan dakwaan penulis berkenaan bahawa beliau tidak menerima bayaran setimpal selepas karyanya diangkat menjadi sebuah filem.

Novel Ombak Rindu diterbitkan oleh Alaf 21, anak syarikat Kumpulan Media Karangkraf sebelum diangkat ke layar perak oleh Tarantella Pictures Sdn Bhd dan Astro Show yang kini mendapat sambutan hangat di pawagam seluruh negara.

Malah dijangkakan kutipan pecah panggung karya yang diadaptasikan daripada novel karya Fauziah Ashari itu mampu melonjak sehingga RM10 juta sekiranya ia terus mendapat sambutan.

Pada sidang media itu, Hussamuddin mengakui terkilan dengan tindakan Fauziah itu tetapi bersedia memaafkan penulis itu.

"Kenyataan yang dikeluarkan Fauziah memang tidak adil untuk kami. Ia seolah-olah menggambarkan kami 'makan penulis'. Tapi kami bersikap terbuka dan akan terus bekerjasama dengannya.

"Satu ketika dahulu Fauziah pernah keluar dari Alaf 21 untuk menerbitkan buku sendiri, tetapi akhirnya dia datang semula dan bekerjasama lagi dengan kami," katanya.

Hussamuddin berkata, jika cetakan yang ke-24 ini habis terjual di pasaran, Fauziah akan menerima lagi RM50,000 royalti daripada Alaf 21 selepas ini.

Turut hadir pada sidang media itu ialah Penerbit Eksekutif Alaf 21, Firdaus Hussamuddin dan Penasihat Alaf 21, Norden Mohamed yang juga Ketua Pengarang Sinar Harian.

Hussamuddin berkata, strategi asal Alaf 21 sebenarnya adalah untuk melariskan kembali penjualan buku-buku novel hasil keluaran mereka dan dengan memberikan hak untuk novel Ombak Rindu diadaptasi ke sebuah filem.

"Dengan cara ini, ia mampu meningkatkan penjualan novel yang semakin merudum sebelum ini," katanya.

Dalam pada itu, Hussamuddin turut memberitahu, pihaknya sudah membuat pembaharuan dalam kontrak perjanjian bersama penulis.

Katanya, dalam kontrak itu, penulis akan dipanggil sebelum mana-mana karya mereka diadaptasi.

"Hal ini sekali gus bertujuan mengatasi kelemahan dan masalah sebelum ini," katanya.

Sebagai penerbit, katanya, mereka juga banyak keluarkan wang, termasuk promosi besar-besaran bagi memastikan buku-buku yang diterbitkan mendapat sambutan.

"Malah sebelum Ombak Rindu menjadi sepertimana yang anda baca sekarang, ia sudah menjalani suntingan sebanyak lima kali. Termasuk olahan perwatakan, jalan cerita, plot dan hal-hal agama yang diselitkan," katanya.

Fauziah dilaporkan mengatakan Alaf 21 tidak mengajaknya berbincang dengan pihak Tarantella Pictures tetapi menurut Hussamuddin, dalam surat perjanjian terdapat klausa yang menyatakan penerbit berhak melakukan apa sahaja kepada hasil karya penulis sama ada diadaptasi dalam pelbagai bentuk tanpa perlu merujuk kepada penulis.

“Seorang penulis harus menjadi seorang pembaca. Kalau dia sendiri mendakwa dirinya seorang yang teliti, kenapa tak baca kontrak dengan teliti? Bagi menjaga kepentingan penulis-penulis di bawah naungan Alaf 21, kami sendiri telah menyediakan surat perjanjian baru dengan klausa-klausa yang lebih tepat menjaga kepentingan semua penulis kami,” katanya.

Terima RM4,000 dari Tarantella Pictures

Hussamuddin mengakui, Alaf 21 sebagai penerbit eksklusif novel hanya menerima banyaran sebanyak RM4,000 daripada Tarantella Pictures untuk mengangkat Ombak Rindu menjadi sebuah filem.

Pada 2009, katanya, Tarantella Pictures berminat untuk menjadikan novel Ombak Rindu sebuah filem.

Katanya, Fauziah menerima 40 peratus dari jumlah tersebut iaitu RM1,600 dan selebihnya milik Alaf 21.

"Bukan strategi Alaf 21 meminta bayaran lumayan daripada pihak penerbit filem. Bayaran RM4,000 ketika itu sudah cukup setimpal. Persetujuan antara Alaf 21 dan Tarantella Pictures juga lebih kepada konsep win win situations.

"Kami tahu sebelum ini banyak novel terbitan Alaf 21 dijadikan drama dan filem secara percuma. Malah ada yang mencedok idea dan mengubah sedikit jalan cerita. Tetapi kami hanya 'tutup mata' kerana ketika itu industri filem kita tidaklah sehebat hari ini.

"Namun apabila, Tarantella Pictures datang bertemu kami untuk mengadaptasi Ombak Rindu, kami menerimanya dengan hati terbuka dan berharap ia dapat memperkenalkan lagi novel ini," katanya.

Hussamuddin berkata, beliau menyerahkan novel itu kepada Tarantellah Pictures untuk diadaptasi pada Disember 2009.

Katanya, dalam perjanjian yang ditandatangani bersama Fauziah, kuasa untuk menguruskan karya dan membuat keputusan juga diberikan sepenuhnya terhadap penerbit.

"Maka isu mendapatkan kebenaran penulis sebelum novelnya diadaptasi ke layar perak, sepatutnya tidak timbul.

"Perkara ini sudah tertulis dalam perjanjian. Ketika itu strategi kami hanya untuk memperkenalkan buku itu. Sekiranya filem itu meletup, maka novel itu juga akan popular dan Fauziah juga akan menerima banyak royalti.

"Tapi Fauziah tak nampak semua itu, yang dia nampak jumlah juta-juta kutipan filem Ombak Rindu, sedangkan ia hasil kerja keras produksi syarikat itu. Beliau juga tidak boleh sempitkan fikirannya dengan angka RM5.2 juta (ketika berita ini ditulis) yang diperoleh penerbit filem kerana jumlah ini belum ditolak dengan segala macam kos lain lagi bagi pihak Tarantella Pictures," katanya.

Pada masa sama, Hussamuddin turut memaklumkan novel terbaru Fauziah, 'Bisik-Bisik Gelora' kini sudah terjual 28,000 naskah.

Sementara itu memetik kenyataan Pengarah Urusan Tarantella Pictures, Sharad Sharan dalam sebuah akhbar, syarikat itu turut tidak akan melupakan Fauziah sekiranya habuan tambahan diberikan kepada pelakon dan krew.