Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Saturday 17 December 2011

Tun Mahathir pinjam duit dengan Bank Dunia




Pening dengan politik Malaysia sekarang. Mungkin kerana pengaruh pembangkang yang semakin kuat sekarang. Jika dulu suara pembangkang langsung tidak kedengaran kerana suara kerajaan jauh lebih kedengaran berbanding dengan pembangkang. Tapi bagi aku, keadaan sekarang adalah jauh lebih baik berbanding dulu kerana sekarang seolah- olah rakyat mahu menghukum sesiapa yang yang membuat kesalahan berbanding dengan dulu yang mana rakyat terlalu taksub dengan parti masing- masing.

  Isu yang hangat sekarang tindak balas Anwar Ibrahim terhadap tuduhan terhadapnya yang menyatakan Anwar yang meminjam wang dari Bank Dunia pada tahun 1999.

Penafian  Anwar Ibrahim disokong oleh Dato' Mahfuz Omar . Antara hujjah nya adalah :



  1. "Rekod yang mengatakan beliau melakukan pinjaman juga telah didedahkan oleh laman web Bank Dunia dan sekarang Mahathir memikirkan cara terbaik untuk menutup pembohongan beliau iaitu memfitnah Anwar yang merupakan Menteri Kewangan ketika itu."Kenapa beliau takut dan kalau betul baik mengaku sahaja jangan melepaskan apa yang beliau lakukan kepada orang lain,"
  2. pendedahan pinjaman itu menunjukkan ianya berlaku pada tahun 1999 iaitu selepas Anwar dipecat sebagai Menteri Kewangan dan juga Timbalan Perdana Menteri.
  3. Laman web Bank Dunia mendedahkan bahawa Malaysia membuat pinjaman sebanyak tiga kali pada tahun 1999 dan sekali pada 1998 yang berjumlah AS$400 juta dan pinjamam itu dibuat setelah Anwar dipecat dari kabinet.
  4. Pinjaman Mac 1999 itu atas nama projek "Malaysia Education Sector Support Project", "Malaysia Social Sector Support Project" dan "Malaysia Year 2000 Technicial Assistance Project" manakala pada 18 Jun 1998 bagi projek "Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan".
  5. "Beliau sepatutnya bersumpah yang beliau tidak pernah memohon bantuan dari Bank Dunia, dan jika laporan tersebut itu tidak benar maka beliau perlu mengambil tindakan undang-undang."Tapi adakah beliau seberani itu untuk bertindak, yang saya pasti beliau akan terus menyerang Anwar kerana baginya isu Bank Dunia sewaktu Anwar berada dalam kabinet beliau,"  
Apa- pun hujjah nya siapa yang benar dan siapa yang salah masih saya tidak tahu. Masing- masing menafikan yang mereka tidak mahu meminjam dari bank dunia. entah lah...penin penin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...