Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Friday 16 December 2011

KL 'bergelap' Mei depan


KUALA LUMPUR  - Beberapa negeri di Semenanjung termasuk Kuala Lumpur bakal 'bergelap' Mei tahun depan jika projek Central Area Reinforcement (CAR) Tenaga Nasional Berhad (TNB) tidak disiapkan secepat mungkin.
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai berkata, sehubungan itu Kerajaan Negeri Selangor perlu mencari jalan bagi membolehkan projek yang tertangguh sejak empat tahun lalu itu disiapkan secepat mungkin.
Katanya, baki projek membabitkan pembinaan menara pencawang elektrik sepanjang satu kilometer di Kampung Sungai Terentang di Rawang, Selangor itu gagal disiapkan ekoran bantahan penduduk setempat.
''Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim perlu bertanggungjawab menyelesaikan masalah yang sudah lama tertangguh ini. Kena cari jalan supaya TNB boleh teruskan pembinaan projek berkenaan.
''Isu bantahan penduduk juga perlu diselesai segera. Mereka mendakwa telah mendiami kawasan itu terlebih dahulu. Di pihak TNB pula, mereka mendakwa tanah di kawasan kampung itu milik mereka,''," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.
Donald berkata, selain menyelesaikan isu bantahan penduduk, Abdul Khalid turut digesa mengemukakan alternatif kepada TNB jika ia tidak dapat diteruskan di kampung berkenaan.
''Kerajaan negeri janji nak selesaikan masalah ini tetapi gagal memberikan alternatif kepada TNB. Namun, yang menjadi persoalan ialah pada 8 Julai lalu, Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) ada menyatakan bahawa tanah di kampung itu adalah hak TNB. Ini perlu diperjelaskan segera," ujarnya.
Projek CAR bernilai RM300 juta dimulakan sekitar 2005 melibatkan pembinaan menara pencawang elektrik sepanjang 60 kilometer. Bagaimanapun ia terhenti sejak empat tahun lalu pada baki pembinaan sepanjang satu kilometer ekoran bantahan penduduk.
Projek itu bertujuan menyalurkan bekalan elektrik dari stesen-stesen janakuasa di Perak ke kawasan tengah Semenanjung untuk mengurangkan beban di stesen bekalan elektrik sedia ada dan merupakan langkah susulan TNB ekoran gangguan bekalan elektrik serius yang melibatkan kawasan tengah Semenanjung hingga ke selatan pada 13 Januari 2005.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...