Tabung Anak-Anak

Saturday 10 December 2011

'Hanyut' di Tioman

Beribu ikan kecil pelbagai warna di antaranya napoleon, puffer dan angel fish menghiasi dasar laut Tioman.

KEINGINAN memuncak untuk mencuba selaman skuba kali pertama membawa saya dan teman karib Syafiq ke Pulau Tioman sebaik sahaja tamat peperiksaan Oktober lalu.
Ditemani ibu, kami bertiga terbang dengan Berjaya Air ke Pulau Tioman dan seterusnya ke Tekek untuk bertemu Reno dan isterinya Akemi yang menguruskan pusat selaman skuba Tioman Reef Divers sejak 1992.
Selesai pendaftaran serta menyerahkan laporan pemeriksaan kesihatan, Akemi menguruskan penginapan kami di Barbura Seaview bersebelahan pejabat Tioman Reef Divers. Walaupun berbangsa Jepun, Akemi sangat fasih bertutur bahasa Melayu dan beliau gembira menerima kunjungan kami.
"Ini pertama kali saya menerima kunjungan remaja berusia 15 tahun ke pusat selaman kami. Saya sangat teruja!" kata Akemi.
Pulau Tioman bukanlah asing di kalangan pelancong terutama bagi peminat sukan selaman skuba dan snorkeling. Pulau peranginan indah ini menawarkan rimbunan batu karang menarik dan kapal karam yang dijadikan tukun. Menurut Akemi walaupun sesetengah orang memilih ke Pulau Perhentian di Terengganu, Pulau Tioman memiliki tarikannya sendiri dan sering menerima kunjungan ramai terutamanya penyelam dari Singapura yang menggunakan perkhidmatan feri dari Mersing. Musim menyelam di Tioman bermula dari Mac hingga November di mana suhu perairan ketika itu sekitar 26-32C.
Saya dan Syafiq yang belum pernah melakukan selaman skuba, kami memilih melakukan Discovery Dive. Semasa sesi taklimat bersama Akemi, kami menonton sebuah dokumentari teknik menyelam.
"Yang paling penting di dalam sukan selaman skuba ini ialah tidak panik dan kamu tidak takut pada air," terang Akemi. Tambahnya lagi seseorang yang mahir snorkeling biasanya lebih mudah mengawal pernafasan semasa selaman skuba kerana teknik bernafas melalui mulutnya adalah sama.
Kami juga belajar bahasa isyarat di dalam air dan diingatkan sentiasa berkomunikasi dengan rakan menyelam (buddy) iaitu instruktur kami semasa selaman. Sukan selaman skuba mengamalkan semangat berkumpulan rakan menyelam (buddy system) demi keselamatan penyelam di bawah air.
Selesai taklimat, saya dan Syafiq diperkenalkan kepada instruktur merangkap buddy kami Along dan Brian.
Kelengkapan
Kemudian kami diarahkan memakai kelengkapan dan berjalan menuju ke laut untuk melakukan shore dive dengan menggalas tabung oksigen di belakang seberat 13kg.
Saya, Syafiq, Along dan Brian berjalan perlahan-lahan ke tengah laut sehingga air mencecah ketinggan leher. Kami diajar menguasai asas mask clearing dan keapungan dengan baik. Penyelam perlu menggunakan kemahiran mengapung secara maksimum untuk mendapatkan keseimbangan. Tika memasuki kedalaman 3 meter saya merasakan tenggorok seperti terbakar dan kering sekali. Mata pula terasa sedikit pedih. Saya melihat Syafiq terumbang ambing mengawal pengapungan.
Mujur buddy Syafiq, Along berada berdekatannya dan menarik beliau ke atas. Saya pula diarahkan Brian untuk meneruskan selaman ke paras 5 meter manakala Syafiq dan Along mengikuti dari belakang.
Saat saya melakukan selaman, telinga berasa seperti tersumbat dan kadangkala sakit. Saya menunjukkan isyarat jari kepada Brian dan beliau menunjukkan isyarat menekan hidung dengan jari telunjuk dan ibu jari. Tips ini berkesan kerana saya dapat rasakan kesakitan semakin berkurangan.
Usai melakukan shore dive, kami pulang ke pantai. Brian menyatakan kami sudah bersedia untuk melakukan selaman pertama di Renggis pada esok hari dan kali kedua di Soyak Tekek Wreck pada hari yang berikutnya.
Brian mengingatkan saya supaya menguasai teknik keapungan atau buoyancy lebih baik lagi manakala Abang memberikan tips pergerakan kaki (finning) kepada Syafiq.
Keesokan harinya tepat jam 9 pagi kami berkumpul di bot. Kumpulan penyelam kami bertambah menjadi 8 orang. Di samping saya, Syafiq, Along dan Brian, terdapat empat penyelam lain dari Singapura. Cabaran menaiki bot ke Renggis pagi tu sangat hebat kerana ombak yang kuat. Bot yang kami naiki tidak henti berayun ke kiri ke kanan dipukul ombak. Kami diarahkan memakai peralatan dengan segera. Lalu timbul perasaan gusar. Sememangnya amat sukar untuk memakai peralatan skuba dalam keadaan bot tidak stabil. Saya hampir terguling ketika menyarung fin sendiri.
menyelam
Kami melakukan back roll iaitu duduk di pinggir bot, kaki rapat, satu tangan di mask dan regulator dan satu lagi mendakap belakang kepala dan seterusnya menjatuhkan badan ke dalam air terlebih dahulu. Sesuatu yang tidak dijangka berlaku apabila Syafiq naik semula ke permukaan dan muntah sebaik melakukan back roll. Ia sangat lucu dan kami semua ketawa melihat rakan saya itu meluahkan sarapan paginya di tengah lautan.
Kumpulan kami menyelam tandem ke kedalaman 10 meter manakala empat penyelam dari Singapura pula meneruskan perjalanan bot ke lokasi selaman Soyak Tekek Wreck.
Jarak penglihatan di bawah air Renggis tidak begitu baik. Saya melihat Syafiq sentiasa dekat dengan Abang dan gigih mengawal badannya supaya berada di dalam keadaan horizontal. Ini kerana apabila badan senget, dia akan mudah naik dan itu perlu dielakkan.
Saya, Syafiq, Along dan Brian meneruskan selaman ke kedalaman 13 meter. Keindahan di lokasi ini sungguh luar biasa. Panorama terumbu karang amat indah. Terdapat beribu ikan kecil pelbagai warna di antaranya napoleon, puffer dan angel fish. Kami juga berpeluang mendekati seekor penyu di dasar laut.
Pemandangan di bawah laut amat luar biasa seolah-olah memasuki sebuah taman marin seperti yang kerap saya lihat di dalam rancangan National Geography. Saya turut terkejut apabila seekor pari selebar 80sm berenang mendekati saya.
Kami berada di dasar Renggis selama 35 minit dan seterusnya meneruskan selaman kedua di Soyak Tekek Wreck sedalam 15 meter, selama 30 minit pada hari esoknya.
Sepanjang mengikuti latihan selaman saya mendapati dunia laut adalah sangat menenangkan. Yang paling penting kita tidak boleh panik. Usah gelut dan sentiasa bersedia mematuhi arahan buddy yang berpengalaman.