Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Thursday 1 December 2011

Peringkat Kesabaran


Ibnul Qoyyim mengatakan dalam Madarijus Salikin : “Sabar adalah menahan jiwa dari keluh kesah dan marah, menahan lisan dari mengeluh serta menahan anggota badan dari berbuat tasywisy (tidak lurus). 

Sabar ada tiga macam, iaitu sabar dalam berbuat ketaatan kepada Allah, sabar dari maksiat, dan sabar dari cubaan Allah.”

Oleh kerana itu sabar dibagi menjadi tiga tingkatan :

1. Sabar dari meninggalkan kemaksiatan kerana takut ancaman Allah, Kita harus selalu berada dalam keimanan dan meninggalkan perkara yang diharamkan.
Yang lebih baik lagi adalah,  sabar dari meninggalkan kemaksiatan kerana malu kepada Allah. Apabila kita mampu muraqabah (meyakini dan merasakan Allah sedang melihat dan mengawasi kita)  maka sudah seharusnya kita malu melakukan maksiat, karena kita menyadari bahwa Allah SWT selalu melihat apa yang kita kerjakan. Sebagaimana tertulis dalam firman-Nya, di surah Al Hadid ayat 4 ” ........ Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan”


2. Tingkatan sabar yang kedua adalah sabar dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah,  dengan terus-menerus melaksanakannya, memelihara keikhlasan dalam mengerjakannya dan memperbaikinya. Dalam menjalankan ketaatan, tujuannya hanya agar amal ibadah  yang dilakukan diterima Allah, tujuannya semata-mata ikhlas karena Allah SWT.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...