SAYA mengalu-alukan maklum balas Datuk Mukhriz
Mahathir berkenaan cadangan #turunkanhargakereta memandangkan beliaulah
yang bertanggungjawab menggubal dasar automotif negara.
Beliau juga dijangka akan memenangi persaingan Ketua Pemuda Umno yang
akan datang, jadi pandangan beliau mengenai isu-isu yang ada kesan besar
kepada orang muda bakal memberi gambaran nasib orang muda kelak jika BN
menang pilihanraya akan datang. Dalam banyak-banyak kepayahan ekonomi
yang dialami orang muda, satu daripada isu paling hangat adalah harga
kereta yang terlalu mahal.
Datuk Mukhriz bertanya satu soalan mudah kepada saya: bagaimana mungkin
harga kereta boleh turun jika permit import kereta (AP) dilelong kepada
pembida yang menawarkan harga tertinggi?
Soalan itu begitu mudah hinggakan mula-mula saya mengesyaki beliau ada
muslihat politik besar untuk memerangkap saya, bukannya kerana beliau
mahu memahami kaedah menurunkan harga kereta yang kami cadangkan. Bila
beliau terus sahaja mengulangi soalan ini dalam sidang media dan di
laman Twitter, maka saya mula menyedari bahawa beliau betul-betul tidak
faham.
Oleh itu, saya berlapang dada akan cuba menerangkan kaedahnya kepada
seorang Timbalan Menteri yang bertanggungjawab menggubal dasar automotif
negara.
Untuk memahami apa langkah yang wajar diambil untuk menurunkan harga
kereta, kita perlu memahami terlebih dahulu apakah komponen-komponen kos
yang dibayar oleh rakyat apabila dia membeli sebuah kereta.
Bagi kereta yang dikilang oleh syarikat automotif nasional atau kereta
jenama asing yang dipasang di Malaysia, ada 2 kos komponen yang dibayar
rakyat: kos kereta (termasuklah keuntungan kepada pengilang/syarikat
automotif) dan cukai yang dikenakan kerajaan. Di bawah sistem cukai
sekarang, cukai adalah separuh dari harga kereta yang dibayar rakyat –
maknanya jika anda membeli kereta pada harga RM50,000, sebanyak RM25,000
daripada harga tersebut adalah bayaran cukai kepada kerajaan.
Kereta yang diimport dari luar negara juga mempunyai struktur kos yang
sama, tetapi harganya lebih tinggi kerana ada dua komponen kos tambahan.
Setiap kereta yang diimport dikenakan cukai import 30 peratus dan harga
jualan kereta import melonjak gara-gara lesen AP yang diperlukan untuk
mengimport.
Sebelum ini, lesen AP diberikan kepada individu/syarikat tertentu yang
rapat dengan pemerintah. Oleh kerana tekanan dari rakyat yang
berterusan, akhirnya sejak tahun 2009 kerajaan BN mula mengutip bayaran
RM10,000 bagi setiap AP.
Namun, kos lesen AP telah dimanuipulasi dan digunakan untuk mengaut
untung berlebihan yang mengakibatkan harga kereta import melambung
tinggi. Untuk memahami perkara ini, saya mengambil contoh pengalaman
Tony Pua membeli sebuah kereta import.
Beliau membayar hanya RM100,000 untuk mengimport kereta Nissan Juke
menggunakan lesen AP yang beliau perolehi sebagai seorang ahli parlimen.
RM45,000 adalah harga sebenar kereta dan bayaran penghantaran melalui
kapal. Baki RM55,000 adalah bayaran kepada kerajaan akibat duti eksais
pada kadar 85 peratus, cukai jualan 10 peratus dan duti import sebanyak
30 peratus.
Tony Pua bernasib baik kerana beliau hanya perlu membayar RM100,000
untuk kereta itu. Jika beliau membeli kereta yang sama dari pengedar
kereta tempatan, harganya ialah RM160,000.
Beza harga sebanyak RM60,000 adalah kesan sistem AP yang tidak telus
hingga menyebabkan harga kereta naik melambung kerana pemegang lesen AP
boleh sahaja mengaut keuntungan atas angin berlipat kali ganda.
Walau bagaimana pun, sebab sebenar yang menyebabkan harga kereta
terlalu mahal dan menghambakan rakyat Malaysia dengan cukai kereta
adalah cukai melampaui batas yang dikenakan ke atas kereta. Lagipun,
hanya 10 peratus dari kereta yang dijual setiap tahun diimport
menggunakan AP; bakinya adalah kereta yang dikilang/dipasang di Malaysia
yang tidak dipengaruhi sistem AP tetapi terbeban dengan cukai yang
tinggi.
Justeru, satu-satunya cara untuk menghapuskan herotan harga kereta dan
menghentikan kesengsaraan rakyat ialah dengan membatalkan cukai ini
secara berperingkat agar harga kereta Malaysia berpatutan jika
dibandingkan dengan harga di negara lain. Oleh kerana duti eksais
dikenakan ke atas semua kereta, sudah tentu pembatalannya akan memberi
kesan besar kepada harga semua kereta baik yang dipasang di Malaysia
atau diimport.
Untuk memahami perkara ini dengan lebih mudah, kita perlu kembali
kepada contoh Tony Pua membeli keretanya. Jika dia mengimport keretanya
selepas dasar pembatalan cukai kereta dilaksanakan, beliau hanya perlu
membayar sejumlah RM50,000 iaitu kos kereta, penghantaran dan cukai
jualan sebanyak 10 peratus.
Maka, beliau boleh menganggar berapa harga tertinggi yang beliau
sanggup bayar kepada kerajaan untuk mendapatkan AP membawa masuk kereta
itu. Oleh kerana Nissan Juke adalah sebuah kereta kecil yang tidak
memakan minyak yang besar, kami mencadangkan bidaan untuk AP itu bermula
pada harga RM10,000 sahaja (berbanding bidaan untuk AP membawa masuk
sebuah Lamborghini yang memakan minyak besar misalnya, harga bidaan
bermula dari RM30,000).
Sudah tentu Tony Pua akan membuat bidaan dengan mengambil kira kos
keseluruhan yang perlu ditanggung dalam membeli keretanya itu. Jika
belia sanggup membayar setakat RM90,000 bagi kereta tersebut, bidaannya
bagi mendapatkan AP boleh mencecah RM40,000 memandangkan kos kereta
hanyalah RM50,000 apabila cukai sudah dibatalkan.
Inilah bahagian yang Datuk Mukhriz nampaknya tidak faham hingga beliau
mengeluarkan kenyataan yang memalukan beliau dan kementerian.
Melalui sistem bidaan terbuka untuk AP, kerajaan akan mendapat hasil
yang meningkat kerana bayaran AP dibuat terus kepada kerajaan, bukannya
tersekat di tangan orang tengah. Hasil ini akan digunakan untuk
menampung kos menghapuskan cukai kereta yang menyebabkan harga kereta
terlalu tinggi di Malaysia.
Apabila cukai kereta dihapuskan, secara automatik harga kereta akan
jatuh sekurang-kurangnya 50 peratus walaupun harga AP ditentukan secara
bidaan terbuka, kerana sekarang pun setiap AP dijual pada harga RM40,000
hingga RM60,000 (sama dengan harga AP bila dibuat secara bidaan
terbuka). Bezanya, sekarang ini hasil dari AP masuk poket orang yang
berkepentingan dan menidakkan hak rakyat untuk membeli kereta pada harga
yang rendah jika hasil itu digunakan untuk menghapuskan cukai kereta.
Ringkasnya, penurunan cukai kereta akan menghapuskan satu komponen kos
paling besar yang menyebabkan harga kereta di Malaysia terlalu tinggi.
Saya harap penerangan ini boleh difahami dengan mudah oleh Mukhriz
kerana jika perkara semudah ini pun beliau tidak memahami, apatah lagi
perkara-perkara yang lebih rumit yang melibatkan industri dan
perdagangan antarabangsa.
* Rafizi Ramli adalah Pengarah Strategi PKR. Beliau pernah mengaudit beberapa syarikat kereta.
No comments:
Post a Comment