SEMASA berkunjung ke Singapura baru-baru ini, penulis berkesempatan
berbual-bual dengan beberapa orang rakyat Singapura mengenai harga rumah
di kota Singa tersebut.
Rata-rata mereka mengatakan harga rumah di Singapura terlalu tinggi
menyebabkan ramai rakan-rakan mereka membeli rumah di seberang tambak,
iaitu di negeri Johor, bahkan tidak terkecuali di Melaka dan Kuala
Lumpur. Pembelian rumah oleh warga asing sedikit sebanyak menyebabkan
pemaju berani untuk menjual rumah pada harga yang lebih tinggi.
Penulis difahamkan oleh rakan, ada pemaju yang sanggup menawarkan
diskaun kepada warga asing sedangkan harga yang diumumkan kepada orang
ramai lebih tinggi daripada itu, maklumlah rakyat Malaysia kebanyakannya
tidak mampu membeli rumah yang berharga melebihi RM1 juta sebuah. Kalau
benarlah dakwaan rakan penulis tersebut, maka ia mengukuhkan lagi
kenyataan bahawa pemaju perumahan di Malaysia terlalu mementingkan
keuntungan.
Ketika majoriti rakyat mengharapkan pemaju perumahan turut
bersama-sama kerajaan membantu mereka, masih ada di kalangan pemaju
perumahan yang sanggup mengeluarkan cadangan untuk kepentingan diri
sendiri. Umpamanya cadangan untuk menjual kuota bumiputera kepada bukan
bumiputera jika rumah tersebut tidak terjual dalam tempoh tertentu.
Begitu juga ada pemaju yang mencadangkan agar syarat meminjam bagi
rumah ketiga dilonggarkan, kononnya untuk merancakkan sektor hartanah.
Secara logik akal, mana mungkin seseorang insan boleh menginap di tiga
rumah serentak kecuali dengan niat untuk menjual rumah tersebut.
Cadangan-cadangan ini sebenarnya bukan sahaja untuk kepentingan
mereka tetapi juga menjadikan harga hartanah semakin menggerunkan
rakyat! Hal ini membuka peluang seluas-luasnya kepada spekulator
hartanah untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda.
Sebagai contoh, umum mengetahui harga rumah sebelum dibina dengan
sedang dan siap dibina berbeza sama sekali. Bayangkan harga sebuah rumah
yang baru dilancarkan yang berharga RM400,000 boleh mencecah harga
RM600,000 hanya selepas setahun setengah, iaitu tempoh untuk menyiapkan
rumah tersebut.
Atas alasan apakah harga ini berbeza sama sekali? Mereka ini bolehlah
dikategorikan sebagai golongan yang tamak lagi rakus tanpa segan silu
memohon insentif dan bantuan daripada kerajaan melalui Bajet 2013 nanti.
Usah dilayan permintaan mereka. Mereka yang terlibat dalam industri
hartanah termasuklah ejen dan spekulator hartanah tidak sampai satu
peratus daripada rakyat Malaysia.
Kerajaan sewajarnya mengutamakan keperluan rakyat majoriti. Lagipun,
kalau diikutkan, selama ini mereka sudah lama mengaut keuntungan
berlipat kali ganda. Alasan kos buruh meningkat juga tidak boleh
diterima, kerana rata-rata keuntungan yang dilaporkan dalam laporan
kewangan syarikat ada yang mencecah ratusan juta ringgit. Jika industri
hartanah merugikan mana mungkin syarikat-syarikat perladangan sanggup
melabur dalam industri hartanah.
Justeru dalam Bajet 2013 ini, kerajaan wajib mendahulukan kepentingan
rakyat berbanding segelintir golongan yang terlalu tamakkan keuntungan
melalui industri hartanah. Antara perkara yang boleh kerajaan lakukan
adalah dengan melibatkan pelabur institusi seperti Kumpulan Wang
Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji dan Permodalan Nasional Berhad
(PNB).
KWSP, sebagai contoh, mempunyai dana yang amat besar. Dana ini
dicarum oleh pekerja Malaysia. Dana ini boleh digunakan untuk pelaburan
hartanah dengan membeli tanah-tanah yang strategik untuk dibangunkan
kawasan perumahan. Dengan mempunyai bank tanah yang luas, kawasan
perumahan boleh dibina pada bila-bila masa dan harga jualan pula patut
dikenakan pada harga murah. KWSP masih boleh mengaut keuntungan tetapi
biarlah keuntungan tersebut berpatutan.
Sebenarnya inilah amalan tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang
sepatutnya dan bukannya CSR dijalankan selepas menindas pengguna dengan
mengaut keuntungan yang keterlaluan melalui transaksi jual-beli
hartanah. CSR sepatutnya bermula seawal transaksi jual beli barangan dan
perkhidmatan.
Rumah-rumah yang dibina oleh pelabur institusi pula sewajarnya selesa
dengan bilangan bilik yang mencukupi. Ini membolehkan sesebuah keluarga
dapat mendiami rumah tersebut dengan selesa di samping mengelak masalah
sosial seperti sumbang mahram.
Penulis juga ingin mencadangkan agar satu dasar perumahan negara
iaitu, satu rumah satu keluarga bagi membolehkan seluruh keluarga di
Malaysia memiliki sekurang-kurangnya satu rumah. Ini kerana masih ramai
keluarga yang menyewa rumah kerana tidak mampu membeli dan memiliki
rumah.
Satu pangkalan data perlu dibangunkan untuk mengenal pasti keluarga
yang masih belum memiliki rumah dan mereka ini sewajarnya diletakkan
dalam senarai teratas untuk memiliki rumah mampu milik
No comments:
Post a Comment