Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Saturday 29 September 2012

Dahulukan kepentingan rakyat daripada pemaju hartanah

SEMASA berkunjung ke Singapura baru-baru ini, penulis berkesempatan berbual-bual dengan beberapa orang rakyat Singapura mengenai harga rumah di kota Singa tersebut.
Rata-rata mereka mengatakan harga rumah di Singapura terlalu tinggi menyebabkan ramai rakan-rakan mereka membeli rumah di seberang tambak, iaitu di negeri Johor, bahkan tidak terkecuali di Melaka dan Kuala Lumpur. Pembelian rumah oleh warga asing sedikit sebanyak menyebabkan pemaju berani untuk menjual rumah pada harga yang lebih tinggi.
Penulis difahamkan oleh rakan, ada pemaju yang sanggup menawarkan diskaun kepada warga asing sedangkan harga yang diumumkan kepada orang ramai lebih tinggi daripada itu, maklumlah rakyat Malaysia kebanyakannya tidak mampu membeli rumah yang berharga melebihi RM1 juta sebuah. Kalau benarlah dakwaan rakan penulis tersebut, maka ia mengukuhkan lagi kenyataan bahawa pemaju perumahan di Malaysia terlalu mementingkan keuntungan.
Ketika majoriti rakyat mengharapkan pemaju perumahan turut bersama-sama kerajaan membantu mereka, masih ada di kalangan pemaju perumahan yang sanggup mengeluarkan cadangan untuk kepentingan diri sendiri. Umpamanya cadangan untuk menjual kuota bumiputera kepada bukan bumiputera jika rumah tersebut tidak terjual dalam tempoh tertentu.
Begitu juga ada pemaju yang mencadangkan agar syarat meminjam bagi rumah ketiga dilonggarkan, kononnya untuk merancakkan sektor hartanah. Secara logik akal, mana mungkin seseorang insan boleh menginap di tiga rumah serentak kecuali dengan niat untuk menjual rumah tersebut.
Cadangan-cadangan ini sebenarnya bukan sahaja untuk kepentingan mereka tetapi juga menjadikan harga hartanah semakin menggerunkan rakyat! Hal ini membuka peluang seluas-luasnya kepada spekulator hartanah untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda.
Sebagai contoh, umum mengetahui harga rumah sebelum dibina dengan sedang dan siap dibina berbeza sama sekali. Bayangkan harga sebuah rumah yang baru dilancarkan yang berharga RM400,000 boleh mencecah harga RM600,000 hanya selepas setahun setengah, iaitu tempoh untuk menyiapkan rumah tersebut.
Atas alasan apakah harga ini berbeza sama sekali? Mereka ini bolehlah dikategorikan sebagai golongan yang tamak lagi rakus tanpa segan silu memohon insentif dan bantuan daripada kerajaan melalui Bajet 2013 nanti. Usah dilayan permintaan mereka. Mereka yang terlibat dalam industri hartanah termasuklah ejen dan spekulator hartanah tidak sampai satu peratus daripada rakyat Malaysia.
Kerajaan sewajarnya mengutamakan keperluan rakyat majoriti. Lagipun, kalau diikutkan, selama ini mereka sudah lama mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Alasan kos buruh meningkat juga tidak boleh diterima, kerana rata-rata keuntungan yang dilaporkan dalam laporan kewangan syarikat ada yang mencecah ratusan juta ringgit. Jika industri hartanah merugikan mana mungkin syarikat-syarikat perladangan sanggup melabur dalam industri hartanah.
Justeru dalam Bajet 2013 ini, kerajaan wajib mendahulukan kepentingan rakyat berbanding segelintir golongan yang terlalu tamakkan keuntungan melalui industri hartanah. Antara perkara yang boleh kerajaan lakukan adalah dengan melibatkan pelabur institusi seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji dan Permodalan Nasional Berhad (PNB).
KWSP, sebagai contoh, mempunyai dana yang amat besar. Dana ini dicarum oleh pekerja Malaysia. Dana ini boleh digunakan untuk pelaburan hartanah dengan membeli tanah-tanah yang strategik untuk dibangunkan kawasan perumahan. Dengan mempunyai bank tanah yang luas, kawasan perumahan boleh dibina pada bila-bila masa dan harga jualan pula patut dikenakan pada harga murah. KWSP masih boleh mengaut keuntungan tetapi biarlah keuntungan tersebut berpatutan.
Sebenarnya inilah amalan tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang sepatutnya dan bukannya CSR dijalankan selepas menindas pengguna dengan mengaut keuntungan yang keterlaluan melalui transaksi jual-beli hartanah. CSR sepatutnya bermula seawal transaksi jual beli barangan dan perkhidmatan.
Rumah-rumah yang dibina oleh pelabur institusi pula sewajarnya selesa dengan bilangan bilik yang mencukupi. Ini membolehkan sesebuah keluarga dapat mendiami rumah tersebut dengan selesa di samping mengelak masalah sosial seperti sumbang mahram.
Penulis juga ingin mencadangkan agar satu dasar perumahan negara iaitu, satu rumah satu keluarga bagi membolehkan seluruh keluarga di Malaysia memiliki sekurang-kurangnya satu rumah. Ini kerana masih ramai keluarga yang menyewa rumah kerana tidak mampu membeli dan memiliki rumah.
Satu pangkalan data perlu dibangunkan untuk mengenal pasti keluarga yang masih belum memiliki rumah dan mereka ini sewajarnya diletakkan dalam senarai teratas untuk memiliki rumah mampu milik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...