Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Thursday 8 December 2011

Peguam antara dua pengarah syarikat dipenjara


KUALA LUMPUR- Seorang peguam antara dua pengarah syarikat Business Time Dina Sdn. Bhd. yang dihukum penjara 15 bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah didapati bersalah menerima deposit sebanyak RM200,000 tanpa lesen yang sah, tiga tahun lalu.
Hakim S.M. Komathy Suppiah memutuskan demikian terhadap Hazlan Abd. Hamid, 39, yang mewakili dirinya sendiri setelah dia didapati gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pertuduhan tersebut.
Seorang lagi tertuduh, Hasri Mohd. Nor, 41, yang diwakili peguam bela Mohd. Zaharudeen Harun turut dikenakan hukuman yang sama.
Komathy turut memerintahkan Business Time Dina yang menjalankan perniagaan perdagangan, didenda RM300,000 selepas disabitkan bersalah atas tuduhan yang sama.
Bagaimanapun, beliau membenarkan permohonan Hazlan dan Hasri bagi menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara yang sepatutnya bermula hari ini sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.
Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh sebagai pengarah syarikat Business Time Dina didakwa menerima deposit tanpa lesen daripada syarikat Dutatek (Malaysia) Sdn. Bhd. tanpa memegang lesen yang sah mengikut Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (BAFIA) 1989.
Mereka didakwa melakukan kesalahan tersebut di Wisma MPL, Jalan Raja Chulan di sini pada 25 Februari 2008.
Bussines Time Dina turut menghadapi tuduhan serupa yang didakwa dilakukan pada masa, tarikh dan tempat sama.
Dakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 25(1) dan Seksyen 6(4) BAFIA dan boleh dihukum di bawah Seksyen 106(1) akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda sehingga RM10 juta atau kedua-duanya.
Terdahulu, Hazlan merayu hukuman ringan memandangkan perbuatan itu merupakan kesalahan kali pertama selain mendakwa tidak pernah dikenakan tindakan disiplin oleh Majlis Peguam Malaysia sepanjang tempoh kariernya.
Katanya lagi, dia dilantik menjadi pengarah syarikat berkenaan atas cadangan Harun Mat Saat, seorang individu yang membantu menguruskan Business Time Dina.
Pegawai Pendakwa dari Bank Negara Malaysia (BNM), Mohd. Shukri Abdul Mansur yang mengendalikan pendakwaan pula memohon kesemua tertuduh dikenakan hukuman berbentuk pencegahan kerana kesalahan mengambil deposit tanpa lesen adalah kesalahan serius.
Jelas beliau, kedua-dua tertuduh tidak menggunakan kewarasan masing-masing kerana mereka hanya mengikut telunjuk Harun yang didakwa menjadi dalang utama kes itu.
Sebanyak 15 saksi pendakwaan dan tujuh saksi pembelaan telah dipanggil untuk memberi keterangan sepanjang prosiding berlangsung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...