Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Thursday 15 December 2011

Mr.Bean menghibur seluruh dunia


TIADA siapa kenal Rowan Sebastian Atkinson sepantas mereka mengecam Mr. Bean yang telah diulang tayang berpuluh-puluh kali di televisyen Malaysia.
Malah, malam kelmarin semasa filem Johnny English ditayangkan di televisyen, anak lelaki saya berusia kurang tiga tahun berkata, ‘‘itu Mr. Bean”.
Watak lelaki dungu, kiasu dan sentiasa tidak mahu kalah yang jarang berkata-kata ciptaan Atkinson ini adalah ikon komedi global. Ia juga sudah dikartunkan, menambah kesan ikonik pada golongan kanak-kanak untuk memastikan Mr. Bean kekal di ingatan dua generasi lagi. Mungkin jika ada orang rajin menyelidik, rancangan lawak tanpa dialog Mr. Bean yang diulang-ulang itu boleh menyamai tahap kekerapan ulangan filem-filem P.Ramlee.
Sama seperti lawak P.Ramlee, lawak Mr.Bean tidak jemu-jemu ditonton. Malah, saya secara peribadi menggemari episod Mr. Bean memandu kereta mini dari atas sofa yang diikat pada bumbung. Kemudi sterengnya dikawal menggunakan batang penyapu. Tidak ada logik langsung pemanduan sedemikian dan ia hanya lawak televisyen, itu anda fikir. Tetapi Atkinson telah memberi demonstrasi pemanduan itu di hadapan penonton di litar lumba Goodwood, Britain pada 2009.
Walaupun ramai lebih intim dengan Mr.Bean sebagai watak tanpa dialog dan lebih menekankan pergerakan badan serta paling utama, mimik muka plastiknya, Atkinson juga dikenali dengan dialog monolog yang luar biasa. Satu daripada persembahan lucu beliau boleh ditonton di YouTube mengisahkan Atkinson sebagai ‘penyambut tetamu’ di neraka. (Jangan bimbang, ia tidak menyentuh sensitiviti agama atau menimbulkan syirik).
Watak penyambut tetamu itu sebenarnya setan bernama Toby yang memberitahu ‘tetamu baru’ bahawa mereka dipisahkan mengikut kumpulan. ‘‘Pembunuh sila kumpul di sini. Pencuri ke sebelah kiri saya... awak boleh sertai peguam. Kaki porno... oh ramainya. Penzina sila berkumpul di depan mesin pemancung kecil...”
Kekuatan skrip seumpamanya dibantu oleh dua rakannya, Richard Curtis dan Howard Goodall yang mula dikenalinya semasa menyertai Festival Edinburgh Fringe pada 1976 semasa mengikuti pengajian di Oxford. Atkinson bukan sedungu watak Mr.Bean kerana beliau sebenarnya lulusan Kejuruteraan Elektrik dari Universiti Oxford.
Populariti Atkinson juga tidak terhad kepada watak Mr.Bean tetapi diingati dalam sketsa komedi Not The Nine O‘Clock News dan sitcom Blackadder dan The Thin Blue Line. Oleh kerana hanya Mr.Bean sahaja yang disiarkan di televisyen Malaysia, anda boleh menonton sitcom berkenaan menerusi YouTube.

Lucu
Nama Atkinson juga tersenarai dalam 50 pelakon paling lucu dalam komedi British oleh akhbar The Observer dan undian sesama kalangan pelawak pada 2005.
Kemasyhuran Mr.Bean juga telah menyaksikan ia diangkat ke filem yang menerima sambutan hebat, terutama di pasaran Amerika Syarikat iaitu Bean dan Mr.Bean‘s Holiday. Menurut laporan terbaru, Atkinson berkata, sketsa Mr.Bean tidak akan disambung bagi memastikan ‘Mr.Bean tidak berusia’ kerana beliau yang kini menjangkau usia 56 tahun sudah tidak sesuai lagi memegang watak itu. Begitupun, Blackadder mungkin disambung.
Filem terbarunya, Johnny English Reborn yang sedang ditayangkan sekarang, adalah kesinambungan nama watak perisik British yang meniru James Bond baik daripada segi kesegakan penampilan, alat senjata canggih, kereta hebat (Roll Royce Phantom) dan sentiasa menang di akhir cerita, walaupun dengan penuh dramatik dan kedunguan tetapi sarat dengan lawak. Filem ini sesuai untuk seisi keluarga.
Sebelum filem Johnny English ditayangkan, Atkinson menjadi tajuk berita berikutan kejadian kemalangan kereta yang dipandunya. Dan ia bukan sebarang jenis kereta, sebaliknya McLaren F1 yang tergolong dalam kategori supercar dan hanya mampu dimiliki oleh jutawan sahaja.
Atkinson bukan seorang peminat kereta setelah menjadi kaya. Sebaliknya beliau diiktiraf memiliki pengetahuan yang mendalam mengenai kereta. Beliau pernah menulis ulasan mengenai kereta yang disiarkan dalam majalah kereta British seperti Octane, Evo dan SuperClassics.
Beliau diuji oleh Jeremy Clarkson dalam program popular Top Gear daripada segi pengetahuan (walaupun dengan penuh kelucuan) dan juga di atas litar sebagai pemandu terpantas menewaskan pelakon lain seperti Tom Cruise dengan kepantasan 1 minit 42.2 saat. Atkinson bukan memandu McLaren F1 tetapi hanya Kia Cee‘d.
Dengan kekayaan dianggarkan £100 juta (kira-kira RM500 juta), Atkinson memiliki koleksi kereta yang pelbagai. Selain McLaren F1 yang telah dibinasakan dalam kemalangan, Atkinson dilaporkan memiliki satu lagi kereta berprestasi tinggi iaitu Honda NSX dan kereta keluarga (mungkin!) iaitu Rolls-Royce, Mercedes-Benz dan Aston Martin serta kereta berusia 30 tahun, Morris Traveller. Paling luar biasa, Atkinson memiliki lesen memandu lori yang diperolehinya pada 1981. Ia didorong oleh minat anehnya pada lori.
Di sebalik kerjayanya sebagai pelawak, Atkinson di luar waktu kerja adalah seorang yang menjaga privasinya dengan ketat. Beliau memilih tinggal di rumah kawasan kampung dan menurut isterinya sendiri, Sunetra Sastry yang mengaku kedua-dua mereka tidak gemar ditemubual oleh media.
Merenung sejenak latar belakang Atkinson, jelas beliau adalah seorang profesional yang membezakan dengan jelas siapa dirinya semasa bekerja dan kembali menjadi manusia normal apabila di rumah atau dengan orang sekitar. Selain kisah kemalangan McLaren F1 yang dipandunya, tidak mungkin kita akan membaca kisah liar Atkinson dibaling gelas oleh pengarahnya atau berpoya-poya dengan artis lain atau dicemuh kerana buat lawak tidak kena tempat di khalayak ramai.
Semasa membuat kajian mengenai Atkinson (termasuk ‘terpaksa’ menonton Johnny English Khamis lalu), saya terbaca mengenai Maharaja Lawak Sepah yang kini sudah menjadi Sepahtu. Berpecah juga akhirnya Maharaja Lawak Malaysia 2011 ini. Tindakan terpaksa diambil kerana ia masalah serius, antara alasan diberi. Rupa-rupanya pelawak ini yang kita ingat sentiasa gembira dan membuat kita bergelak ketawa adalah orang yang serius. Tetapi bagaimana pula orang yang kita harap seharusnya serius seperti ahli-ahli politik tetapi berkelakuan seperti pelawak?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...