Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Saturday 17 December 2011

J. Sham terkenang rumah nombor 66



SEBELUM bergelar penyanyi J. Sham merupakan seorang guru muzik.


Malah, penyanyi berusia 67 tahun ini juga sukar melupakan kenangan mencipta lagu tersebut.
Kata J. Sham, lagu itu antara yang terawal diciptanya sebelum dia berkahwin di mana ia telah melonjakkan namanya sebagai penyanyi pop yeh-yeh pada tahun 1960-an.
Menurut datuk kepada dua orang cucu ini, lagu Suratku Untukmu secara tidak langsung mengingatkannya pada rumah nombor 66 Jalan Seremban-Tampin yang pernah didudukinya.
Katanya, di situlah lagu malar segar yang penuh nostalgia itu diciptanya empat dekad lalu.
"Apabila bercakap tentang lagu itu, saya pasti akan teringatkan rumah itu yang saya sewa dari tahun 1966 hingga 1969. Idea mencipta lagu dan lirik lagu Suratku Untukmu itu saya dapat sewaktu menyewa selama tiga tahun di situ. Banyak kenangan sewaktu tinggal di situ.
"Saya pun tidak tahu apa jadi dengan rumah itu tetapi dengar cerita ia masih diduduki sampai sekarang. Ketika menyewa di rumah itu, saya bekerja sebagai guru bahasa Inggeris dan muzik di Sekolah Menengah Datuk Taha, Gemenceh, Negeri Sembilan," katanya kepada S3.
Jelas J. Sham yang kali terakhir muncul dengan lagu baru berjudul Mencari Sinar Bahagia pada tahun 2008, biarpun mula menceburi bidang perguruan tetapi minatnya dalam dunia nyanyian sukar dibendung. Apatah lagi, ketika itu dia juga seorang guru muzik.
Justeru, selain sibuk dengan tugasnya sebagai guru sekolah, dia juga mula berjinak-jinak dalam bidang nyanyian pada awal tahun 1966. Lonjakan irama pop yeh-yeh yang sedang hangat ketika itu meluap-luapkan lagi semangatnya untuk terus terbabit dalam bidang muzik.
"Ketika itu, saya menjadi guru sepenuh masa dan menyanyi hanya sambilan sahaja. Tetapi saya rasa seperti terbabit dalam bidang muzik sepenuh masa kerana banyak mengajar mata pelajaran muzik di sekolah. Selepas itu, saya mula mendalami muzik secara lebih serius.
"Saya mula menjadi pensyarah muzik di Maktab Perguruan Sultan Idris (sekarang Universiti Perguruan Sultan Idris) di Tanjung Malim, Perak pada tahun 1973 hingga 1979 sebelum melanjutkan pengajian peringkat sarjana di Universiti Birmingham, England.
"Pulang dari luar negara, saya kemudiannya menjadi pensyarah di Maktab Perguruan Ilmu Khas di Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur sehingga tahun 1999 sebelum bersara dengan jawatan terakhir saya ialah Ketua Jabatan Muzik di maktab tersebut," ujarnya.
Biarpun telah bersara sebagai pensyarah muzik tetapi beliau tidak boleh melupakan bidang nyanyian yang telah menjadi darah dagingnya. Tidak hairanlah sehingga kini, dia masih terus menyanyi dan menerima undangan mengadakan persembahan pentas di merata-rata tempat.
Bagaimanapun, penyanyi itu yang kini menetap di Kajang, Selangor berkata, dia tidak menggunakan ilmu dan kepakarannya dalam bidang nyanyian bagi membantu golongan penyanyi muda meskipun setelah dia bersara sebagai pensyarah muzik.
"Saya bukannya tidak mahu mengajar penyanyi baru atau membuka kelas vokal selepas bersara. Tetapi saya sengaja tidak mahu berbuat begitu kerana ia akan 'mengikat' kerjaya saya sebagai penyanyi. Ini kerana, semua itu memerlukan komitmen yang tinggi.
"Dulu semasa mengajar, kebanyakan pelajar saya terdiri daripada bakal guru muzik di sekolah. Malah, ada di antara mereka yang kini bergelar profesor muzik di universiti tempatan. Pendekatan mengajar untuk akademik dan penyanyi komersial tidak sama," katanya.
J. Sham yang turut popular dengan lagu Di Pinggir Kali, Resam Dunia, Ku Akan Pulang, Kelohan Gemala, Gadis Negeri Sembilan dan Diam Diam menambah, dia bersyukur kerana biarpun telah bersara sebagai pensyarah muzik tetapi dia masih belum bersara sebagai penyanyi.

3 comments:

  1. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    Feyilfatma nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat Saya mahu menggunakan
    Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka everywhere.Few bulan yang lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya pakai. Saya menggalakkan rakan-rakan malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
    Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Notis!! Notis!! Notis!!

    Adakah anda ingin membiayai semula perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman Dalam Talian yang tulen untuk mendapatkan Bil anda? Memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? atau Pinjaman Perniagaan, Mohon pinjaman cepat dan mudah untuk memulakan pembiayaan baharu projek anda pada kadar faedah termurah 1.5%. Hubungi kami melalui e-mel:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    PERKHIDMATAN KAMI

    * Pinjaman Rumah
    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Gadai Janji
    * Pinjaman Perniagaan
    * Kenderaan Kewangan
    * Pinjaman peribadi

    Adakah anda memerlukan sejumlah besar modal untuk memulakan cadangan atau pengembangan perniagaan anda? Adakah bank atau broker menolak Permohonan Pinjaman kerana Skor Kredit Rendah atau Kekurangan Cagaran? Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman terjamin untuk kedua-dua warganegara dan bukan warganegara.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...