Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Tuesday 6 December 2011

Bunyi ketukan itu bukan hantu


LENGGONG: Bunyi ketukan misteri saban malam dari sebuah hutan tebal hingga menimbulkan ketakutan penduduk, akhirnya membongkar sindiket kegiatan mencuri kenderaan mewah didalangi dua beradik lelaki.
Penjenayah dikatakan membeli kenderaan pacuan empat roda dicuri dari sekitar Lembah Klang dan Cameron Highland dengan harga semurah RM4,000 sejak beberapa bulan lalu.

Difahamkan, penduduk kawasan berhampiran jalan raya Lenggong-Selama, di sini, mula sangsi apabila bunyi bising itu hanya bermula pada waktu lewat malam dan berlarutan sehingga awal pagi.
Tanda tanya penduduk akhirnya terjawab selepas polis menemui sebuah bengkel membaiki dan mengubah suai kenderaan curi yang dikendalikan penjenayah di dalam hutan berkenaan.

Kegiatan mereka itu dihidu selepas sepasukan polis membuat serbuan di bengkel berkenaan kira-kira jam 7.30 pagi kelmarin, sebaik menerima aduan daripada penduduk di kawasan perumahan berdekatan yang mendakwa tidak tahan dengan bunyi bising dari kawasan itu.

Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Abdul Manab Bahrum, berkata hasil serbuan itu, tiga lelaki ditahan masing-masing berusia 24, 26 dan 34 tahun kerana memiliki kenderaan curi, selain merampas tiga kenderaan pacuan empat roda dalam beberapa siri tangkapan berasingan.

“Ketika serbuan dilakukan, anggota kami menemui satu kenderaan Ford Ranger berwarna merah hati di bengkel berkenaan yang turut dihuni dua beradik lelaki berusia 24 dan 26 tahun. Sebaik menyedari kehadiran kami, dua beradik itu terus melarikan diri dan bersembunyi di dalam hutan berkenaan.

“Kami cuba mengejar mereka dan menahan abang suspek berusia 26 tahun, manakala adiknya gagal dikesan. Susulan tangkapan itu, kami terus melakukan dua lagi serbuan di sebuah rumah di Kampung Sumpitan dan di Lenggong serta menahan dua lagi suspek berusia 34 dan 24 tahun,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.
Abdul Manab berkata, dalam tangkapan itu, tiga pacuan empat roda iaitu dua Toyota Hilux dan Ford Ranger milik ketiga-tiga suspek dirampas dan siasatan lanjut mendapati kesemua kenderaan itu adalah kenderaan curi.

“Ketiga-tiga suspek juga mengaku membeli pacuan empat roda itu daripada satu sindiket sejak lima tahun lalu, dengan harga serendah RM4,000 walaupun kenderaan itu baru berusia tidak lebih dari tiga tahun.

“Mereka mendakwa tidak mengetahui kenderaan itu dicuri dan mengaku ia dibeli untuk kegunaan kerja mengangkut kayu gergaji dari kawasan pembalakan di hutan simpan berdekatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...