Tabung Anak-Anak

Tabung Anak-Anak

Sunday 11 December 2011

Bersyukurlah doktor, usah hanya sentiasa merungut


SAYA amat tertarik dengan luahan hati ibu kepada seorang doktor di negara kita yang menamakan diri beliau sebagai Ibu Yang Prihatin.
Beliau menyatakan kekesalannya meminta anaknya balik untuk menabur bakti di negara ini kerana dakwanya doktor di negara kita tidak dilayan dengan adil, tidak dibayar gaji yang setimpal serta tidak mempunyai waktu rehat yang mencukupi.
Mungkin semua dakwaannya itu benar belaka. Namun jika semua pihak hanya menyuarakan rasa tidak puas hati, maka tiada satu pun nikmat kita di dunia ini yang dapat kita syukuri.
Hayatilah kembali detik-detik ketika anak-anak kita atau kita sendiri mengisi borang untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan.
Tentulah pada waktu itu kita menyatakan: ''Aku ingin menjadi seorang doktor kerana aku ingin memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada setiap pesakit. Aku ingin menjadi seorang doktor kerana ingin berbakti terutama kepada pesakit-pesakit yang miskin.'' Malah, bermacam-macam lagi impian murni mereka yang bakal bergelar seorang doktor.
Insaflah, daripada ratusan mereka yang layak, hanya segelintir sahaja yang berjaya melanjutkan pengajian mereka dalam bidang perubatan. Mereka yang berjaya ini haruslah mensyukuri segala nikmat yang Allah kurniakan .
Insaflah, ketika sebahagian besar rakan-rakan anda di dalam bidang lain bergelut untuk membuat pembayaran balik pembiayaan pendidikan mereka, anda para doktor tidak perlu memikirkan semua itu kerana pengajian anda 100 peratus dibiayai oleh kerajaan.
Insaflah, satu-satunya bidang pengajian yang memerlukan pembiayaan yang besar adalah bidang perubatan. Sebahagian besar perbelanjaan yang ditanggung oleh pihak kerajaan untuk membiayai 100 peratus pengajian anda di bidang perubatan adalah hasil kutipan cukai yang dibayar oleh rakyat Malaysia. Nikmat yang mana satukah yang hendak kita dustakan?
Pihak kerajaan sudah pun melonggarkan syarat perkhidmatan wajib mereka di hospital-hospital kerajaan. Sehabis sahaja 'edah' mereka dengan perkhidmatan awam yang mungkin tidak sampai pun lima tahun, mereka akan dibenarkan untuk membuka klinik-klinik persendirian untuk mengutip hasil daripada setiap penyakit yang Allah kurniakan kepada hamba-Nya.
Walaupun pengajian mereka selama ini dibiayai oleh rakyat Malaysia yang membayar cukai, tiada seorang pun rakyat di negara ini yang mengungkitnya setiap kali membuat pembayaran setelah mendapatkan perkhidmatan di klinik-klinik persendirian mereka.
Saya tidak nafikan, masih terdapat ramai di kalangan doktor kerajaan yang terus menabur bakti di hospital-hospital kerajaan sekali pun habuan yang menunggu mereka di luar sana begitu lumayan.
Mereka yang begitu ikhlas menabur bakti ini, yang bersengkang mata siang dan malam tanpa rehat yang mencukupi, telah melakukan jihad yang besar dalam hidup mereka.
Usahlah kecewa dengan sedikit rungutan atau kecaman yang diterima kerana sebaik-baik pemberian pembalasan adalah daripada Yang Maha Esa. Namun begitu yang akan menentukan ganjaran yang akan kita terima adalah keikhlasan kita sewaktu memberikan perkhidmatan.
RAKYAT PRIHATIN
Dungun, Terengganu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...